Højskolerne fylder 175 år

I perioden maj til november 2019 markerer højskolerne, at det er 175 år siden, at den første højskole blev oprettet i Danmark.

Højskolen gennem 175 år

I alle årene har højskolerne – i al deres forskellighed – været en med- og modspiller til samfundets øvrige institutioner.

Derfor markerer højskolerne 175 året for sin oprettelse - ikke ved at se tilbage og fejre fordums bedrifter – men ved i en løbende dialog med sin egen 175 års tradition at invitere andre ind til at diskutere, hvordan vi som højskole og samfund kan pege fremad.

Hvorfor afholdes jubilæum i 2019?

175 års jubilæumsfest på højskolerne

Besøg en højskole d. 7. november, når højskolerne fejrer jubilæet lokalt med forskellige festlige aktiviteter.

Hold øje med arrangementerne her

Højskolen 2019
Find dig i fællesskabet

En ny generations højskolefilm er klar. Se hele filmen her.

Se flere historiske højskolefilm her

Jubilæumsfest

Knap 50 højskoler afholder lokale fejringsaktiviteter d. 7. november, som er den dato, der officielt markerer jubilæumsdagen for den første danske højskole.

Se liste over arrangementer

Jubilæumssang 2019

Vinderen af sangtekstkonkurrencen er blevet kåret. Og vinderen er..

Se vinderen og læs teksten her

Jubilæumsfilm

Ny jubilæumsfilm viser et portræt af en generation af højskoleelever.

Læs om filmen her

Højskolens 10 bud - i bogform

Internationalt topmøde

I anledning af jubilæeet samlede Folkehøjskolernes Forening folk fra hele verden for at afsøge fælles interesser for at etablere en international folkehøjskolealliance.

Læs om det internationale topmøde

Internationalt tillæg til Højskolesangbogen

FFD udgiver et tillæg til Højskolesangbogen med engelsksprogede sange.

Læs mere om det internationale sangtillæg

Højskoleerindringer