Fællesspisning samler lokalbefolkningen i Holbæk

Udgivet 24-11-2016

Med initiativet 'Spisefællesskabet' inviterer Kunsthøjskolen i Holbæk lokalbefolkningen til samvær, fællesspisning og gratis kulturoplevelser på højskolen.

Fællesspisning på højskolen

Under navnet 'Spisefællesskabet' har Kunsthøjskolen i Holbæk de sidste to år arrangeret fællesspisning for lokalbefolkningen 3 gange om året. Alle, der har lyst, er inviteret til et gratis måltid mad med dertilhørende kulturoplevelser på højskolen.

Formålet er at samle folk i Holbæk og omegn og tilbyde et forum for fællesskab på højskolen.

Lokalbefolkningen har taget højskolen til sig

"Vi er meget glade for, at det er lykkedes så uprætentiøst at skabe et fællesskab i mellem så mange forskellige mennesker," siger medarrangør og højskoleforstander Michael Nielen, og fortæller at der har været meget stor interesse fra lokalbefolkningen om at deltage i arrangementerne.

Han fortæller også, at fællesspisnings-arrangementerne har bidraget til at lokalbefolkningen efterfølgende har brugt højskolen mere.

"Højskolen og Holbæk har førhen været to lidt adskildte affærer. Folk har måske været lidt 'bange' for at bruge højskolen, men nu ser jeg, at rigtig mange af dem, der deltager i fællesspisningen, også kommer til foredrag og andre arrangementer på højskolen," siger Michael Nielen.

Deltagerens engagement var afgørende for succes

Èn af de afgørende faktorer for Spisefællesskabets succes, er i følge Michael Nielen, at de deltagende ikke blot mødte op til et gratis måltid mad, men at arrangementerne opfordrede deltagerne til selv at dække bord, pynte og udsmykke lokalerne og på anden vis selv skabe rammerne for fællesspisningen.

"Det var vigtigt for os, at gæsterne sad tilbage med følelsen af, at det var deres aften og deres højskole," siger forstander Michael Nielen.

Spisefællesskabet er også for børn

I år har arrangørerne bag været særligt opmærksomme på, at der også var et program for børn med både oplæsning, børneteater og legeaktiviteter.

"Vi har prioriteret at tilbyde børnene noget kvalitativ underholdning, så de ikke sidder bænket ved siden af deres forældre, men også lærer hinanden at kende på kryds og tværs," siger Michael Nielen.

Folkeoplysning i fokus

Folkelig oplysning er et af højskolernes 3 kernebegreber. Vi sætter fokus på de 21 projekter, der har fået penge af folkeoplysningspuljen i 2016. Se flere folkeoplysningsprojekter.