Den Grønne Højskole

Drømmer du om at udforske natur og bæredygtighed - lave mad af dét, du selv høster - udfordre dig selv og være en del af et fællesskab? Så se lige her: 16 uger på Den Grønne Højskole på Færøerne - og læs mere på vores hjemmeside: gronihaskulin.fo

Mad og kundskab

Den Grønne Højskole tager udgangspunkt i lokale råvarer. Vi lærer om bæredygtigt brug af ressourcerne og tilbereder mad fra bunden - både til den daglige servering på skolen og til særlige lejligheder.

Om efteråret skal alle råvarer høstes og opbevares, tilberedes og forædles - og bruges effektivt. Vi lærer om hygiejne og ernæring. Vi lærer om håndværk og processer.

Vi forener det gamle med det nye og det traditionelle med det innovative.

Vi bruger alle sanser og lader os inspirere og udfordre. Kreativiteten blomstrer og vækker lysten til at skabe.

Vores kernefag

Adventure
Kajak og kano
Outdoor
Biologi
Bæredygtighed og økologi
Friluftsliv
Jagt og fiskeri
Naturen
Natur og Miljø
Madlavning

Fag og emner

(kommer snart)

Praktiske informationer

Den Grønne Højskole ligger på øen Sandoy i bygden Sand. Der er gode busforbindelser til Tórshavn og videre rundt i landet.

Skolen har til huse i det fine gamle Ísansgarður. Her er nyt køkken og et stort fællesrum, hvor vi spiser og færdes sammen.

Ísansgarður har 2-mandsværelser og et enkelt 3-mandsværelse fordelt på 2 etager. Der bad og toilet på hver etage.

Vores aktuelle kurser

Lange kurser

Skoletype

Bred almen højskole

Ugeprisen på Den Grønne Højskole er 1.500kr.

Der vil være ekstrabetaling, hvis du f.eks. tager jagttegn.

Information om elevpladser

Elevpladser: 12

Den Grønne Højskole har 12 elevpladser.

Rejser

Vi tager på flere udflugter rundt om i landet.

Vi tager på overlevelsesture og overnatter i det fri.

Kost

Vi laver mad af dét, vi høster, fanger, skaffer - af lokale og/eller økologiske råvarer - og vi laver god mad. Du har stor indflydelse på menuen, og er du vegetar eller andet, kan det sagtens forenes. Men tag og prøv bare lidt af det hele..

Børn med på lange kurser

Har du barn med på kurset, er der mulighed for plads i den lokale børnehave til almindelig takst.

Konference- og udlejningsfaciliteter

Højskolen har ingen udlejningsfaciliteter. Men det lokale forsamlingshus, Virkið, har fine lokaler og gode adgangsmuligheder.

Handicapfaciliteter

Aktuelt har højskolen ingen handicapvenlige faciliteter.

Undervisningssamarbejde

Den Grønne Højskole arbejder tæt sammen med foreningen VELTAN, som stiller sig til rådighed med undervisning og erfaringer.

Veltan er en græsrodsbevægelse, hvis formål er at udvide kendskabet til og erfaringerne med at dyrke grøntsager på Færøerne.

Der er netop ansat en svensk gartner til at styrke området. Projektet er faciliteret af den færøske stat.

Kontakt højskolen

Den Grønne Højskole