Europa-Parlamentsvalg og Højskolerne

Højskolerne har en stærk tradition for at facilitere samtaler, debattere og bygge bro mellem forskellige politiske overbevisninger – og i forbindelse med EP-valget skruer mange højskoler op for deres politiske aktiviteter, så du kan blive klogere og motiveret til selv at engagere dig.

Her på siden samler vi højskolernes valgaktiviteter.

God fornøjelse – og godt valg!
#UngeStemmer #EPvalg2024 #listenup

Aktiviteter på højskolerne under EP-valget 2024

Der er valgstemning på højskolerne. Læs om, eller find et arrangement nær dig.

26. april

EU-valgdebat på Rønshoved Højskole

I debatten deltager Frederikke Hellemann (EL), Villy Søvndal (SF) Niels Fuglsang (S), TBA (RV), Stine Bosse (M), Asger Christensen (V), Steen Holm Iversen (KF), Nikolaj Steffenauer (LA) og Kristoffer Storm (DD).

30. april

Kom til valgdyst på Hadsten Højskole

Mød 9 kandidater – blandt andet en række spidskandidater – der vil diskutere alt fra klima til indvandring. Alle er velkomne. Tirsdag den 30. april kl. 19-21. Tilmelding nødvendig senest dagen før kl. 12.00 til: info@hadstenhojskole.dk

1. maj

Frirumsdebat om landbrug, psykiatri og en europæisk hær

Odder Højskole har inviteret Sara Bindeballe fra Frirummet til at lede en debat mellem to forskelligtsindede EU-parlamentarikere. Vi kommer til at berøre temaer som fødevarepolitik, uddannelsespolitik, sundhedspolitik og sikkerhedspolitik.

7. maj.

Foredrag: Europæiske Unge. 10 års udvikling og fremtidige udfordringer

Løgum Kloster Højskole inviterer til foredrag med Elena Maria Askløf og Peter Lauge, der har rejst rundt i Europa siden 2013 for at forstå de europæiske unge, deres forskelle og ligheder, deres kampe og visioner.

21. maj

Et EU for ungdommen?

Krogerup Højskole åbner dørene til en valgdebat, hvor de danske EU-opstillede partiers unge kandidater er inviteret. Debatten faciliteres ud fra emner og spørgsmål, som kommer fra vores elever selv.

Young Europe is Voting

120 højskoleelever fra Danmark og unge fra Europa mødes på højskoler og Ungdomsøen d. 20-26. maj 2024 for at diskutere europæiske politik i forbindelse med Europa-Parlamentsvalget.

Læs mere om projektet på YoungEurope.dk

Hvad skal samfundet med højskolerne?

Vi har spurgt politikerne, hvad de ser som højskolernes vigtigste rolle fremadrettet.

Se videoerne her

Højskolestemmer i debatten

Læse højskolemenneskers bidrag til debatten under valgkampen

Trinskjær: "Vores politikere er langt dygtigere, end de fremstilles i medierne"

Den store "fejlfindings-lup" bør blive i skuffen under valgkampen. Læs Lisbeth Trinskjærs, Formand for Højskolerne i Danmark, indlæg i Politiken.

Rasmus Meyer: "Hvordan skaber vi et samfund, der poder med borger- og samfundssind?"

Jeg håber, at der bliver tid til at diskutere, hvordan vi engagerer flere i mere: håndboldklubber, partier, søspejderne og andelsforeningen. Rasmus Meyer, forstander på Krogerup Højskoler, bidrager med synspunkt til artiklen "Hvad burde valget handle om?".

Ann-Kathrine: Vi mangler ligestilling for mennesker med handicap

"Den rette hjælp fra starten giver mulighed for, at unge med en funktionsnedsættelse kan blive aktive medborgere." Læs indlæg fra Ann-Kathrine Kviesgaard, elev på Egmont Højskolen og formand for ungdomskredsen i Dansk Handicap Forbund.

Jørgen Carlsen: Klogt med en fordragelig tone

"Jeg er positivt overrasket over den forholdsvis fordragelige tone, der faktisk har været. Der er ikke en masse ureglementerede stød mod bestemte personer, og det er klogt, for det falder altid tilbage på vedkommende selv, hvis man er for kras i sine udmeldinger." Jørgen Carlsen, tidligere forstander på Testrup Højskole.

Nyheder om demokrati

Hent flere