Hvordan er livet på højskole?

På højskolen får du en intens og uforglemmelig oplevelse med masser af nye venskaber – uanset om du tager på et kort kursus eller på et langt højskoleophold.

Livet som højskoleelev

Et højskoleophold er én af de mest intense oplevelser, du kan få i dit liv. Der er både fart på og plads til fordybelse i det du lærer og i mødet med en masse nye mennesker. Du bor på skolen, og bliver en del af et stort fællesskab.

Hverdagene består af undervisning, fælles aktiviteter, leg, udflugter, fest og hygge. I weekenden er der ingen undervisning, men de fleste elever vælger alligevel at blive på højskolen. Læs også om korte kurser.

Se film fra 12 forskellige højskolehverdage

Fag og linjer på højskole

Højskolerne tilbyder tilsammen undervisning i mere end 200 forskellige fag. Du kan vælge at have timer i mange forskellige fag eller fokusere på enkelte faggrupper.

Se elever fortælle om deres fag og livet på højskolen

Læring uden pensum eller karakterer

Der er ingen skarp opdeling mellem undervisning og fritid, og der er hverken et pensum eller karakterer, du skal leve op til. Alligevel vil du sikkert suge mere viden til dig, end du før har prøvet.

Lærerne underviser i det, de brænder for, og er derfor inspirerende og nærværende. De behandler dig som et voksent menneske, og er også gode til at give vejledning om fremtidige studier, eller om hvordan du kan bruge det, du er god til.

Sådan bor du på højskolen

De fleste højskoleelever bor på tomandsværelser, men på næsten alle højskoler kan du vælge at få dit eget værelse. De fleste synes dog, at det er rigtig hyggeligt at dele værelse med en anden.

Mad på højskolen

Højskolekøkkenerne er kendt for at servere god og varieret mad – som oftest varmt bord til frokost og koldt bord til aftensmad. Hvis du er vegetar, veganer, har allergi eller af andre grunde ønsker en bestemt slags mad, kan det som oftest arrangeres med køkkenet. Kontakt de enkelte højskoler for at høre mulighederne.

Kost er inkluderet i prisen på et højskoleophold, men du skal selv være med til at få højskolen til at fungere sammen med dine højskolevenner. Du vil som regel få tildelt en fast dag eller en uge under dit ophold, hvor du hjælper til med borddækning og oprydning.

Du finder det, du er god til

Du finder ud af, hvad du er god til, og hvad du brænder for. På højskolen lærer du noget nyt hver dag, og du vælger selv, hvilke fag du vil have og hvad du vil fordybe dig i.

Din hjerne vil blive udfordret med nye tanker og idéer. Du vil blive hørt og set. Og pludselig føles et par måneder som et helt år, hvor du er blevet modigere, mere dig selv, har fået flere venner og mere styr på fremtiden end før, du tog af sted.

Du har sikkert set vores plakater med en række spændende danskere, der har været højskole og fundet det, de er gode til.

Hør en række kendte mennesker fortælle om deres højskoletid.

Find højskolekursus

Find et højskoleophold, der passer til dig. Vælg mellem 75 højskoler og over 200 fag.

Søg kurser

Ofte stillede spørgsmål

Har du flere spørgsmål om højskole? Se vores side med typiske spørgsmål og svar.

Se FAQ