Højskoler tænker bæredygtigt

Udgivet 14-08-2017

1000 talentfulde unge er i denne uge samlet for at tænke store tanker om bæredygtighed med udgangspunkt i FNs bæredygtighedsmål. De skal sammen udvikle idéer, der kan omsættes til konkrete løsninger på verdens problemer. 10 højskoler lægger hus til.

1000 talenter fra 129 lande samles på landets højskoler i denne uge. UNLEASH hedder projektet og det handler om i fællesskab af udvikle løsninger på FN's bæredygtighedsmål.

De 1000 unge mødtes i København i weekenden og nu tager de tager ud til 10 forskellige højskoler landet over for at arbejde med hver deres mål. Deltagerne er nøje udvalgt på baggrund af deres visionære idéer, indsigter og erfaringer. Alt fra tech-iværksættere over talentfulde forskere til ledere af nødhjælpsprogrammer vil deltage.

Talenterne skal finde løsninger inden for syv temaer: U

• Uddannelse & ICT,
  • Fødevarer,
  • Energi,
  • Sundhed,
  • Vand,
  • Bæredygtig Produktion & Forbrug
  • Bæredygtige Byer.

I den kommende weekend mødes alle talenterne i Aarhus, hvor de skal præsentere resultaterne af arbejdet på højskolerne - for blandt andre statsminister, Lars Løkke Rasmussen.

Læs mere på hojskolebladet.dk

Hvad er målet?

UNLEASH kulminerer i Århus den 20-21. august. Her inviteres borgerne med til UNLEASH Festival, hvor flygtninge-shelters bliver omdrejningspunkt for aktiviteter for både voksne og børn. Søndag den 20. august går talenterne igennem to præsentationsrunder, hvor de pitcher løsningsforslag for hinanden og en række internationale ekspertpaneler på Aarhus Universitet. De to bedste løsninger inden for hvert tema går videre til ”Løvens Hule”, hvor panelet består af serieiværksætter Tommy Ahlers og fire internationale løver. Afslutningsvist kåres en vinder inden for hvert af de syv temaer.

Hvad er UNLEASH?

UNLEASH er er global non-profit, der arbejder for de 17 verdensmål du kan se i på billedet.  Unge talenter mellem 20 og 35 år skal i fællesskab finde nye løsninger på verdens mest esserende problemer. Det er første gange UNLEASH holder denne event som kaldes Innovation LAB. Men det er ikke sidste, for hvert år rykker laboratoriet til et nyt sted i verden.

Læs om The Innovation Lab Denmark 2017

Hvilke højskoler er med?

Unleash betyder "slippe løs" og de tusind unge bliver altså sluppet løs på 10 højskoler i Danmark.

• Askov Højskole
  • Brenderup Højskole
  • Brandbjerg Højskole
  • Grundtvigs Højskole
  • Højskolen Snoghøj
  • Højskolen Østersøen
  • Nørgaards Højskole
  • Oure Højskole Sport & Performing Arts
  • Ry Højskole
  • Vestjyllands Højskole

Højskolerne arbejder aktivt med bæredygtighed

Læs om Højskolernes satning på bæredygtighed

Kan du følge med hjemmefra?

Der er masser af kommunikation om projektet

#UNLEASHLAB2017 Twitter

#UNLEASHLAB2017 Instagram

UNLEASH deltagere samlet på Københavns rådhus inden afgang til højskolerne

UNLEASH deltagere samlet på Københavns rådhus inden afgang til højskolerne.