Højskolerne på priden

Udgivet 28-08-2018

To entusiastiske højskoleelever fik igen i år samlet over 100 højskoleelever til fejring af mangfolkeligheden på Copenhagen Pride. Selv Grundtvig dukkede op.

Mangfolkelighed - Højskole er for alle

Under overskriften "Mangfolkelighed - Højskole er for alle" fik to entusiastiske højskoleelever igen i år samlet en masse højskoleelever til fejring af mangfoldigheden på Copenhagen Pride.

Emil Werner Gravenhorst og Henrik Berthelsen har begge gået på Ubberup Højskole, og allerede sidste år tog de initiativet til at gøre Højskolerne til en del at paraden.

"Vi lover en ordentlig håndfuld glæde og mangfolkelighed til alle, der ville være med på vognen," skrev de på Facebook og opfordrede andre højskoleelever til at følge trop. Det gjorde næste 100 tidligere og nuværende elever, og løftet om glæden holdt de to arrangører til fulde.

Vi synes, det er vigtigt at vise, at højskolerne er et sted, hvor der er plads til alle. Vi har selv oplevet højskolen som et sted, der lægger vægt på mangfoldighed.

Emil Werner Gravenhorst og Henrik Berthelsen, tidligere højskoleelever på Ubberup Højskole

Ud over Højskolerne og Ubberup Højskole stod Ry Højskole og Jyderup Højskole bag arrangementet

Se de farverige billeder og filmen fra turen gennem København.

Hvorfor er Højskolerne på Copenhagen Pride?

Det har højskolernes formand Lisbeth Trinskjær et bud på:

Højskolerne er på priden, fordi det er vigtigt at slå et slag for kærligheden og mangfoldigheden, men også fordi det bør være en selvfølge, at alle har lov til at være præcis dem, de er.

Lisbeth Trinskjær formand for Højskolerne.

Hvem er den gamle mand?

Det vakte en del opmærksomhed, at højskolernes idémand Grundtvig vinkede til folket fra Højskolernes vogn. To drenge pegede intenst op på vognen og sagde: "Se der er en gammel mand". De fleste lidt ældre medborgere kunne nok i højere grad genkende den gamle mand som Grundtvig.