Unge satte dagsorden på Folkemødet

Udgivet 25-06-2018

Folkemødet er tidligere blevet kritiseret for at være en lukket fest for djøffere og dansk politiks svar på Roskilde Festival. Og selvom utallige debatter handler om unges trivsel og uddannelsespolitik, er antallet af unge på organisationernes scener forsvindende få. Men i år fik unge deres egen scene og mulighed for at sætte præmisserne for debatter, der vedrører og handler om dem.

I fire dage i streg, var den støvede markedsplads i Allinge fyldt med unge i hvide højskole t-shirts, som på forskellig vis synliggjorde, at Folkemødet ikke kun er for politikere og deres venner.

Som workshopholdere for Ungdomsøen - som nysgerrige reportere med en brændende mikrofon eller som den kritiske stemme blandt publikum, deltog flere hundrede unge med højskolebaggrund og sikrede, at unge er nogen, man snakker med og ikke om.

Klara Sørensen er i starten af tyverne, tidligere elev fra Krogerup Højskole, og på Folkemødet var hun konferencier på den nye ungescene, Ungdomshøjen. Hendes oplevelse af at være vært på en scene, som de unge selv skaber indhold til, har været meget positiv:

Som vært var det fedt at opleve spredningen i, hvem der leverede indhold til Ungdomshøjen. Der var både nogen med meget træning i at afvikle arrangementer, og nogen, der stod der for første gang og skulle tilkendegive deres holdninger offentligt.

Klara Sørensen, Konferencier på Ungdomshøjen

Ungdomshøjen er opstået på initiativ af Højskolerne, Friskolerne, Efterskolerne og DUF. Et samarbejde, Klara mener kan være frugtbart for fremtidige Folkemøder:

Det er vildt fedt, at der er en scene, som ikke er koblet op på én organisation, og jeg tror, der er et stort potentiale i Ungdomshøjen som en slags hovedscene for området ”Fremtiden".

Klara Sørensen, konferencier på Ungdomshøjen

En musikalsk start på et nyt ungdomsoprør

Lørdag eftermiddag kulminerede Ungdomshøjens program med et protestværksted, faciliteret af Rapolitics, som arbejder med unges demokratiske mod, holdningsdannelse og handlekraft gennem kunst og hiphopkultur.

Publikum blev inddelt i grupper for at diskutere aktuelle dilemmaer, kampe og drømme, der berører unges liv anno 2018. Som afrunding, rappede Pelle fra Rapolitics et ”Rap-ferat” af de snakke, grupperne havde haft inden for emnerne: Mødesteder, frirum, skabertrang, opråb og feminisme.

Du kan se et klip fra ’rap-feratet’ herunder og finde Rapolitics her:

I anledning af 50-året for ungdomsoprøret, kan man jo overveje, om protestsangen bør optages i den kommende udgave af Højskolesangbogen… Du kan læse den fulde tekst af 'rap-feratet' nederst i artiklen.

Frivilligt højskoledebattørkorps gjorde krav på de unges stemme

Foruden den nye Ungdomshøj, har Højskolerne igen i år arbejdet med tidligere højskoleelever, som har meldt sig til at være frivillige debattører.

Inden Folkemødet blev skudt i gang fik de et crash-kursus af retoriker Bjarke Lindemann Jepsen, der klædte dem på til at gøre deres stemmer gældende ved at deltage aktivt som publikum til debatterne. Med simple greb som at forberede sig grundigt, stille gode spørgsmål, få en god plads og række hånden op på en selvsikker måde, fik debattørerne det nødvendige skub til at turde blande sig med de mange politiske sjæle på Folkemødet.

Herunder kan du høre dem fortælle om deres oplevelser med at engagere sig og repræsentere en vigtig stemme som ung på Folkemødet:

'Rap-ferat' fra Rapolitics protestværksted på Ungdomshøjen

Folkemødet flyder over med taler
Men det hele kan desværre gå op i hat og briller
For der ik' meget swagger over paneldebatter
Og de unge i dag, de vil ha' en rapper
Hiphop er noget, der flyder i vores hjerter
Og i hiphop-samlingen er der over fyrre værker
Hiphop realiserer drømme som en lampeånd
Så lad os høre, hvad grupperne har snakket om

Feminisme

Hiphop startede totalt som en kamp, der verbalt
Skulle give rettigheder til dem, der aldrig måtte tal'
Siden da har hiphoppen slutshamet mange en dame
det virker da både suspekt og paradoksalt
Men hiphop kan også udfordre et machoideal
Sat op på en slags piedestal, hvor tvivlen er maximal
Så vi kan dele energien
Og forstå at svedige rim ik' er et antonym til det at være feminin

Opråb/mødesteder

Opråb er at skabe opmærksomhed på emner
Et mødested, der ændrer, hvordan vi italesætter
Problemer og dilemma, der opstår mellem mennesker
Når vi snakker hele tiden og glemmer at lytte efter
Et mødested kan være en bro som bukke brus'
For der er ik' langt fra en bunke grus til et ungdomshus
Så råb op og sig, at vi først mødes ordentligt
Når et mødested er ét, der er fælles og fordomsfrit

Skabertrang

Jeg deler selv trangen til følsomme tekster
Skrevet med blødende hænder giver det søvnløse nætter
Det er kreativiteten, der kan skabe musikken
Sharing is Caring, som de siger på vinereal klinikken
Der er mange former for skabertrang
Som kærlighedskaniner, der gir hinanden kram natten lang

Frirum

Et frirum kan forstås dualistisk
Altså på to måder, for dem der ik' er akademisk
Der det individuelle frirum, vores personlige base
Hvor vi har brug for at dase ud i en oase
Det er vores eget rum, et sted der helligt
Hvor vi kan være hemmelig og være fri for selfies
Og så er der kollektive rum, hvor relationer så støt
Kan vokse i ryk, der hvor befolkningen blir mødt
Men begge rum, bør være fri for frygt
For et rum er først frit, hvis det er trygt

Tema X

Det var gruppen, der havde et mere åbent udlæg
Men alt kan ske i en gruppe med rudbæk
For at skabe ideer må vi Aftabuisere
Så alle skal respekteres og involveres
Jeres diskussion i tema x var det fedeste shit
Men i fortjener alle en hel del respekt

Teksten er skrevet og rappet af Pelle fra Rapolitics.

Find ham på Facebook