Morgensamlinger som lydserie

Udgivet 31-08-2019

Højskolerne og Kristeligt Dagblad har produceret en lydserie af morgensamlinger, du kan høre online. En højskolelærers fortælling og tanker om livets store spørgsmål klippes sammen med elevers samtale. Målet er at vække til opbyggelig nysgerrighed på de tanker og oplevelser, livet bringer os; alene og sammen med andre.

Det levende ord på lyd

Det levende ord og morgensamlingen er to elementer, som bor i højskolens kerne. Nu har Højskolerne og Kristeligt Dagblad produceret en lydserie af morgensamlinger, hvor du kan lytte til levende fortællinger og samtaler online.

Lyt til lydserien Morgensamlinger

Fortællinger og tanker om livets store spørgsmål

Serien består af fem fortællinger om alt fra kærlighed til ensomhed, snik snak, store tanker og musik. I rendyrket montage-ånd drager vi rundt til højskoler landet over og får poetiske og personlige fortællinger og tanker fra elever og lærere om livets store spørgsmål. Hvem er jeg, hvordan er jeg, og hvad erkender og oplever jeg livet igennem?

Lydserien er opstået med omsorg for højskoleåndens fundament af det levende ord, poesi, den personlige fortælling, mennesket, samtalen og vores fælles kulturarv som grundsten.

Det har været vigtigt for os som producenter, at lydserien kan fungere som en opbyggelig nysgerrighed på de tanker og oplevelser, livet bringer os; alene og sammen med andre.

siger redaktør Mathilde Schytz Marvit

Serien har ikke et endegyldigt svar på livets store spørgsmål, men den er forhåbentlig med til at sætte tanker og samtaler igang om livets mange veje at gå.

”En fugl synger ikke, fordi den har et svar, den synger, fordi den har en sang”

Maya Angelou, citeret i podcast med Iben Lautrop om musikkens kraft.

Lydtæppe med sange fra Højskolesangbogen

I hver podcast har fortælleren valgt en sang fra Højskolesangbogen, som rammer fortællingen tema og hjælper den på vej. Musikken er nyfortolket og fungerer som underlægning for fortællingen. Sangen flettes ind fortælling og giver dig mulighed for høre dem på en ny måde,.

Se hvilke sange de fem podcastere har valgt

Flere facts om "Morgensamling"

Folkehøjskolernes Forening har det sidste år brygget på et koncept, der skulle undersøge, hvordan man kunne formidle højskoleånd og det levende ord på nye måder; også udenfor højskolens fysiske rammer. Serien er resultat af projektet "Det levende ord".

Hvad er "det levende ord"

Med god hjælp fra højskoler over hele landet er projektet nu rundet af med en podcastserie af morgensamlinger, som udgives af og i samarbejde med Kristeligt Dagblad.

Serien tager udgangspunkt i nogle af de elementer i højskoleånden, som vi normalt forbinder med det levende ord:

• Den levende, poetiske og personlige fortælling
  • Den fortsatte samtale i fællesskab med andre
  • En opbyggelig undersøgelse af eksistentielle emner for mennesket og livet, vi lever sammen
  • Sange fra Højskolesangbogen

Fem afsnit mikset mellem lærers fortælling og elevers samtale

Serien består af en række podcasts, som er at forstå som en art montage, hvor vi mikser en morgensangsfortælling fra en højskolelærer om et eksistentielt emne med elevers samtale om selvsamme emne, samt en ny fortolkning af en højskolesang.

I de fem afsnit vil du møde:

• Jonas Møller, viceforstander på Roskilde Festival højskole.
    Jonas taler om ensomhed, og mixes med ”Jens Vejmand” (Jeppe Aakjær, 1905)
  • Mette Øyes Madsen, højskolelærer på Brandbjerg højskole.
    Mette taler om afvisning som grundvilkår for kærlighed, og mixes med sangen ”Det var en lørdag aften”, Svend Grundtvig (1849)
  • Kristian Kirk, højskolelærer på Hadsten højskole.
    Kristian taler om toner i sproget, og mixes med sangen "I skogen smågutten gik dagen lang"/ B. Bjørnson. "Tonen" af "Arne" (1858)
  • Iben Lautrop, højskolelærer på Egmont Højskolen i Hou.
    Iben taler om musikkens kraft, og mixes med sangen ”Noget om kraft”, Halfdan Rasmussen (1958)
  • Mads Brendes, højskolelærer på Den Rytmiske Højskole i Vig.
    Mads taler om, hvor langt vi rækker ind i hinanden, og mixes med sangen “Jeg ser de lette skyer”, Inger Christensen (1969)

Både i produktionens endelige udtryk, samt i produktionsfasen, har vi lagt vægt på den særlige højskoleånd, hvor vidensdeling, poesi og den personlige fortælling vægtes lige højt.

Derudover har det været vigtigt for os at tage højde for de rammer, som mediet i sig selv bærer og rummer. Man vil derfor i produktionerne forhåbentlig få en oplevelse af at drages ind i fortælling gennem musikkens og lydbillederne egenskaber og potentiale for poesi.

Projektet er støttet af Dansk Folkeoplysnings Samråd og Folkeoplysningspuljen.

Lyt til lydserien Morgensamlinger

Joanna Vallentin er programansvarlig for Kristeligt Dagblad. Mathilde Schytz Marvit er redaktør på serien og projektansvarlig for Folkehøjskolernes Forening i Danmark.

”Morgensamlinger” er en lydserie om livets store spørgsmål

Her blandes nye fortolkninger af udvalgte højskolesange på poetisk vis med fortællinger fra højskolelærere og elever landet over om alt fra kærlighed, til ensomhed og musik.

Seriens fem episoder udgives af Kristeligt Dagblad i samarbejde med Folkehøjskolernes Forening, og kan findes her: www.k.dk/morgensamling

Serien er blevet til som et resultat af projektet "Det levende ord"

Projektet er støttet af Dansk Folkeoplysnings Samråd og Folkeoplysningspuljen.