På festival med højskolerne

Udgivet 29-08-2019

Det er efterhånden blevet en fast del af mange højskolers aktiviteter at arrangere eller deltage i en festival. Alt fra litteratur og musik til bæredygtighed, japansk kultur og leg for både store og små er på programmet, når højskolerne inviterer til festival. At mange højskoler er hoppet med på festivalbølgen er et udtryk for, at højskolerne engagerer sig i samfundet ved at skabe fora for viden, debat og samvær, hvor udefrakommende bliver inviteret ind og får mulighed for at opleve højskolerne på en anderledes måde.

Herunder kan du se en del af de festivaler, som højskoler arrangerer eller deltager i.

Budo & Asian Culture Festival

8/9 2019 kl. 9.30-15.00, Idrætshøjskolen Bosei

Kulturfestival, hvor man bl.a. kan opleve asiatisk kampkunst, koncert, asiatisk street food mm.

Clean Out Loud

27/6 - 4/7 2020, Vallekilde Højskole

Område på Roskilde Festival, hvor målet er at motivere områdets festivalgæster til at efterlade området og festivalen ren.

Folkemødet på Bornholm

11/6 - 14/6 2020, cirka 20 højskoler er medarrangører.

Cirka 20 højskoler er med til at afvikle og være medarrangører på Højskolernes Folkekøkken på Folkemødet.

Fuldt Flor Festival

14/16 - 16/6 2019, Rødding Højskole.

Kulturfestival som har fokus på diversitet og mangfoldighed, og som lægger vægt på at festivalen skabes sammen med festivalgæsterne.

HøjLydt Festival

14/6 - 15/6 2019, Den Rytmiske Højskole, Roskilde Festivals Højskole, Kunsthøjskolen i Holbæk.

Festival med fokus på klimaforandringerne og bæredygtighed. Talks, koncerter, kunst og debatter var på programmet.

HÖST Nordisk Litteraturfestival

25/10 - 26/10 2019, Johan Borups Højskole.

Festival der undersøger nordisk identitet gennem talks, oplæsninger, koncerter og ikke mindst alle højskolens elever.

Leg for livet

6/9 - 7/9 2019, Gerlev Idrætshøjskole i samarbejde med Gerlev Center for Leg og Bevægelse og Den boligsociale helhedsplan i Slagelse.

Festival med leg, aktiviteter, samvær, sjov og hygge for alle aldre.

LITT TALK

1/2 - 2/2 2020, Vallekilde Højskole.

Litteraturfestival som skal give indblik i en række af Danmarks mest aktuelle forfatteres værker og personlige universer.

May Beats

26/5 - 27/5 2019, Krogerup Højskole.

Festival med musik, kulturelle indspark, øl og mad. Overskuddet på festivalen går til velgørende formål.

Ordet er løs

5/10 2019, Grundtvigs Højskole, Hillerød Bibliotek, Kulturhuset Klaverfabrikken og Hillerød Musikskole

Festival med forfattermøder, samtaler, musik og udstillinger.

Roskilde Festival

27/6 - 4/7 2020, Roskilde Festival Højskole

Roskilde Festival Højskole er med til at arrangere flere begivenheder på Roskilde Festival, bl.a. deres 50 jubilæum.

Seniorfestivalen Marielyst

24/7 - 25/7 2019, Højskolen Marielyst.

Festivalen består af koncerter, sang, foredrag og debatter målrettet seniorer.

Ungdommens Folkemøde

5/9 - 6/9 2019, flere højskoler.

Flere højskoler deltager i Ungdommens Folkemøde, hvor de arrangerer debatarrangementer mm.

Røst Festival

24-25/5 - 2019, flere højskoler

Festival der fejrer det talte ord med kunst, musik, debatter, workshops og taler.

Uddannelsesdebatten

3-4/9 - 2020, Seniorhøjskolen Nr. Nissum

Uddannelsesdebatten er et gratis uddannelsesfolkemøde for alle, der er optaget af dannelse og uddannelse.