Højskolernes Folkekøkken går over til vegetarisk, økologisk og lokal mad

Udgivet 11-06-2019

Højskoler over hele landet har som mål at blive bæredygtige. Derfor bliver de 1500 kuverter der langes over disken på Folkemødet i år uden kød og med råvarer der er økologiske og/eller lokale.

Højskoler over hele landet har som mål at blive en løsningsorienteret partner i omstillingen til bæredygtighed. Derfor er det også naturligt, at Højskolernes Folkekøkken på dette års Folkemødet har omlagt køkkenet til at være vegetarisk med økologiske eller lokale råvarer.

I Højskolernes Folkekøkken langes der dagligt 1500 kuverter over disken under Folkemødet. I år har højskolernes valgt at omlægge køkkenet til at være vegetarisk, ligesom råvarerne skal være økologiske og/eller lokale.

”En del af højskolernes mål frem mod 2022 er at understøtte, at højskolerne bliver en stærk, relevant og løsningsorienteret partner i den samfundsmæssige omstilling til bæredygtighed. Derfor er det også helt naturligt at dette afspejles i Højskolernes Folkekøkken,”

siger Andreas Harbsmeier fra Højskolernes Hus.

Ca. 30 % af de menneskelige drivhusgasser stammer fra fødevareproduktion, men ved omtanke kan dette tal reduceres markant. Minimalt kødforbrug, minimalt madspild, brug af lokale, årstidsbestemte råvarer og omtanke ved forarbejdning er nøgleordene. Og derfor er det også samtidig udgangspunktet for de 1500 kuverter, der dagligt tilberedes og serveres under Folkemødet i Højskolernes Folkekøkken.

Det er Ubberup Højskole, Odder Højskole, Suhrs Højskole og Rødding Højskole, der har sammensat menuen og står hver for maden en dag i Højskolernes Folkekøkken.

Se menuen

Se i øvrigt det fulde program i Højskolernes Folkekøkken