Filmhøjskolen og teaterhøjskolen laver film sammen

Udgivet 12-03-2019

Der ligger to højskoler på Møn. Den ene huser skuespillere in spe, den anden en bunke kommende filmfolk. I stedet for at konkurrere om elever og se med fordumsfulde øjne på hinanden, har de valgt at bryde fordomme ned og samarbejde. Det er er kommet noget meget frugtbart ud af.

Kristine Plechinger Tüchsen og Andreas Andersen.

Filmfolk og skuespillere danner netværk

I mødet mellem de unge filmfolk og skuespillere slår det gnister. Sammen laver de film og giver hinanden en kærkommen mulighed for, i praksis, at prøve kræfter med deres faglige drøm. Men endnu vigtigere opstår der på tværs af de to skoler et møde mellem mennesker, der både her og nu, og i fremtiden, kan danne netværk, arbejde og producere sammen.

Kristine Plechinger Tüchsen er elev på Filmhøjskolen Møn, og hun husker tydeligt det første møde mellem de to skoler

”De rullede rundt på gulvet, stirrede os direkte i øjnene og var meget glade for kropsberøring. Det var sjovt at observere, hvor stor forskel der egentlig var i vores kulturer,”

beretter 21-årige Kristine Plechinger Tüchsen.

Den oplevelse kan Andreas Andersen fra Teaterhøjskolen Rødkilde godt nikke genkendende til.

”I forhold til os virker Filmhøjskolens elever lidt introverte, men vi er jo også ekstremt ekstroverte, og arbejder med følelser, krop og det umiddelbare.”

Andreas Andersen

Eksperimentet med skuepil og film er blevet formaliseret

De to skoler har i et par år eksperimenteret med at samarbejde, det har taget form i forskellige formater, eksempelvis i nøje tilrettelagte fiktionsprojekt med casting, 24-timers-filmmaraton, hvor roller og faggrænser udviskes idet eleverne går fra idé til færdigt produkt på blot 24 timer.

’Master Classes’ hvor samtlige elever oplever at se professionelle filminstruktører arbejde med etablerede skuespillere, for på den måde at få et fælles sprog og indsigt i hvordan man folder det kunstneriske potentiale ud.

Filmfolkene skriver manuskript til skuespillerne

Under et fiktionsprojekt havde Kristine skrevet manuskriptet og sendt det til sine to skuespillere fra Rødkilde, da hun dagen efter mødte frem på set, stod der to skuespillere med manuskripter fulde af noter og spørgsmål til deres roller.

”Det gjorde mig helt vildt glad, at se dem gå så meget op i karaktererne. Det var superfedt at blive udfordret på mit arbejde. Jeg synes et manus skal kunne tale, men der skal være den rette mængde plads til, at skuespilleren kan tilføje noget karakter” siger Kristine, som bliver bakket op af den 20-årige skuespiller Andreas Andersen.

”Som skuespiller er det dejligt at have et manus, men når man står i virkeligheden, er der altid små ændringer, derfor er det fedt, når der er plads til at skuespilleren kan improvisere.”

undefined

Filmsamarbejde fortsætter efter højskoleopholdet

At lave film er en kolossal samarbejdsøvelse, dertil er der er utrolig skarp konkurrence i filmbranchen, men her tror Andreas, at mødet mellem de to højskoler kan hjælpe ham ind i en fremtid som skuespiller.

”Det er svært for en ny skuespiller at finde arbejde, fordi det er en branche, hvor man har meget brug for netværk. Derfor er det fedt, at os der brænder for skuespil, har mødt dem der brænder for film. Så kan vi arbejde sammen i fremtiden,” siger Andreas med et ansigt fuld af gåpåmod.

Kristine nikker og tilføjer.

”Vi har brug for hinanden: Vi er på samme niveau, samme generation, vi kan og skal vokse sammen.”

Kristine

Fakta:

Der er to fælles forløb hvert semester

Eksperimentet, 24-timers projekt, hvor eleverne udvisker faggrænserne og skaber ultrakort film i grupper på tværs af skolerne

Et fiktionsprojekt sidst på semestret, hvor faggrænserne er klare og tydelige som ved en normal dansk spillefilmproduktion. Filmhøjskolens elever caster skuespillere fra Rødkilde til et manuskript, der har skrevet tidligere på semesteret.

Master Class: Filminstruktør Laurits Flensted instruerer skuespillerne Victoria Carmen Sonne og Mathias Rahbæk foran de to skoles elever

Filmhøjskolen Møn, der startede i 2017, har til huse i centrum af købstaden Stege, Teaterhøjskolen Rødkilde fra 1865 er placeret ved søen Stege Nor.

Find en højskole

Højskoler med skuespil

Højskoler med film

Find højskolekursus

Find et højskoleophold, der passer til dig. Vælg mellem 75 højskoler og over 200 fag.

Søg kurser

Hent flere