To højskoleelever vinder Årets Pressefoto

Udgivet 07-03-2019

To tidligere højskoleelever fik titler ved Året Pressefoto. Efter højskolen kom Marie Bentzon Sørensen og Julie Meldhede Kristensen igennem nåleøjet til fotojournalistuddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Og nu har de vundet hver en pris.

Marie Bentzon forrest til venstre på fotoet og Julie Kristensen på sæddet bag Marie

Årets Pressefoto er danske fotografers Oscar-uddeling. Det er her, hvor Pressefotografforbundet hvert år hylder de bedste fotografer i Danmark, og ved dette var to tidligere højskoleelever nomineret. Nemlig Marie Bentzon Sørensen og Julie Meldhede Kristensen, der begge har fordybet sig i klassisk fotografi og mediefag på højskole. Begge prisvindere kom ind på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole efter højskolen og har realiseret drømmen om at leve af fotografering.

Årets portræt taget af Marie Bentzon Sørensen

Marie vandt årets portræt med et foto af den tidligere topchef i Danske Bank, Thomas Borgen og Julie Meldhede Kristensen vandt årets lange indslag til tv og web.

Og det var ikke overraskende end meget stolt fotolærer, Emil Schildt fra Vrå Højskole, der modtog nyheden:

Jeg er naturligvis stolt både på deres vegne – men også over, at vi som højskole kan være med til at præge to pigers fremtid. De har grebet bolden, og både Julie og Marie har arbejdet ihærdigt for at nå dertil, hvor de er i dag. Vi ved allesammen, hvor svært det er at forfølge en drøm, men de har gjort det

Emil Schildt, fotolærer på Vrå Højskole

Direktør for Danske Bank i frit fald

Juryens begrundede vinderbilledet med at Marie Bentzons vinderportræt af den administrerende direktør for Danske Bank er et klassisk, meget malerisk portræt af en stor mand i frit fald.

"Det er selve personificeringen af årets største journalistiske historie om den skandaleramte bank, men mere blødt fotograferet end de billeder, vi har set fra de mange pressemøder."

Juryens begrundelse i årets portræt

Thomas Borgen foto  Marie Bentzon Sørensen Årets pressefoto

Årets lange indslag til tv og web produceret af Julie Meldhede Kristensen

Juryens begrundede valget Julie Meldhede Kristensens "Distant love" som Årets Lange Indslag med at det nyskabende hele vejen igennem.

"Som et stort eksperiment, der rammer helt rigtigt, og hvor flow, komposition, sammenhæng og visuelle virkemidler går op i en højere enhed. Vi genkender os selv i de skildrede personer og de situationer, de står i. Det rammer meget præcist ned i det moderne liv og giver os et indblik i millenniumudgaven af et parforhold, hvor nærhed også udøves på afstand."

Juryens begrundelse

"Det er ikke nok at tage et æstetisk flot billede til Årets Pressefoto, det skal også have en journalistisk vinkel og en aktualitet. Det har både Julie og Marie flair for. De er kommet utrolig langt på kort tid. Et er at komme igennem nåleøjet på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, som de begge har klaret. Noget andet er at vinde en kategori i årets pressefoto, hvor man konkurrerer med de allerdygtigste fotografer herhjemme. Det er imponerende", siger pressefotograf Søren Schnoor, der har undervist Marie og Julie i fotojournalistik.

Årets Pressefoto med Julies indslag og Maries portræt kommer til Vrå Højskole i september i år.

Artiklen er oprindelig bragt af Vrå Højskole

Se hvilke højskoler der har fotojournalistik.

Hent flere