Annika Aakjær

Hvad drømte du om at blive, inden du tog på højskole?

Inden jeg kom på højskole, vidste jeg, at jeg gerne ville være sangskriver. Så jeg tog på en sangskriverlinje på en højskole for at skrive sange på fuld tid. Jeg havde egentlig regnet med, at jeg ville skrive helt vildt meget, men for mig var det nok mest det sociale liv, der kom til at præge min tid på højskole.

Hvad betød højskoleopholdet for dig?

For mig betød det at gå på højskole, at jeg kunne forsøge at fokusere 100% på at skrive sange i en periode. Det jeg lærte var, hvor meget disciplin det kræver. Når man er på højskole, har man al tid i verden til at sætte sig ned og skrive en sang. Men når der sker en masse spændende ting omkring en, og der er alle mulige søde mennesker, så kan det være svært at sige: "nu lukker jeg døren og skriver en sang." Så det var den vigtigste lektie, jeg tog med derfra. At det kræver, at man også kan gå lidt væk fra det sociale, for at man kan fokusere på at skrive.

Hvad var det bedste ved opholdet for dig?

Det var rigtig spændende fagligt for mig at gå på højskole - at prøve at skrive sange og være at tvunget til at skrive sange med alle mulige deadlines. Men jeg må sige, at det ubetinget vigtigste var, at jeg mødte min bedste ven - der faktisk er min kæreste, som jeg stadigvæk er sammen med i dag.

Hvorfor vil du anbefale andre at tage på højskole?

Jeg vil anbefale folk at tage på højskole, fordi man, ligesom jeg selv, kan få noget helt andet ud af det, end man troede. Man får mulighed for at give sig i kast med noget, man ikke har prøvet før eller ikke har turdet. Man kan finde ud af, om man er god til det eller ej, og så kan man fortsætte med det, eller man kan gøre noget andet. Og det er der ikke så mange muligheder for andre steder i livet. Højskolen er et sted, hvor du kan møde folk, der er anderledes end dig, men du kan også møde en masse ligesindede. Og det, tror jeg, er sundt for alle! Og er der ikke nogen aldersgrænse Du kan tage på højskole, uanset hvor gammel du er.

Hvad er en højskole?

Hvis du ikke helt har styr på hvad der gør en højskole til en højskole, så har vi et svar.

Få svar: hvad er en højskole

Find højskolekursus

Find et højskoleophold, der passer til dig. Vælg mellem 75 højskoler og over 200 fag.

Søg kurser