ÅRSMØDE 2024

Vi glæder os til at kunne byde velkommen til Højskolernes årsmøde og generalforsamling på Gymnastikhøjskolen i Ollerup den 31. okt. - 1. nov. 2024.

Tilmeld dig nu

MØD CHRISTIAN HJORTKJÆR

NÅR SAMTALEN LUKKER NED - skam og nye tabuer i ungdomsgenerationen

De fleste lærere har efterhånden oplevet et kollektivt shut-down i klasselokalet, fordi én - måske du - har sagt et ord, som ikke længere må siges. Nye former for forbud og skam har bredt sig. Følelser og identiteter bliver såret. Så hvordan kan vi som frie skoler insistere på den frie samtale, uden at skubbe ungdommen fra os? Eller er det at insistere netop det forstokkede?

Christian Hjortkjær, lærer på Silkeborg Højskole

VÆLG ET VÆRkSTED

HØJSKOLETEKSTER

v/ Jonas Møller, redaktør på bogen ”Højskoletekster” + gæster

Hvad vil vi med højskolen i dag?
Læs med i den nyligt udkomne bog Højskoletekster, der fra forskellige tidspunkter og fra forskellige perspektiver tager livtag med spørgsmålet om, hvad højskolen er sat i verden for.

Vi bliver klogere på højskolernes særlige tradition og historie og på de forskelligheder, spændinger og nuancer, der kendetegner skoleformen og holder samtalen og debatten om højskolens idé og opgave åben – og i live.

I CAN HEAR YOUR BODY TALK

v/ Martin Lykkegaard, lærer Gerlev Idrætshøjskole og Frederik Ullerup, forstander Gerlev Idrætshøjskole

Hvordan lærer vi at lytte, tale og resonere med kroppen - og hvorfor er det vigtigt?

Mærk på egen krop at højskolen som skoleform har et særligt potentiale i denne sammenhæng. Workshoppen sætter fokus på kropslig kommunikation, nærvær, kontakt, demokrati, leg, fejl, glimt i øjet - og den gode kamp. Vi laver praktiske øvelser og taler om, hvordan disse kan bruges i dialogen og den demokratiske dannelse med eleverne på din egen skole.

ER DER PLADS TIL UENIGHED?

v/ Vanessa Pröschold, lærer Grundtvigs Højskole

Kan abortmodstandere og feminister lytte til hinanden? Kan én højskole rumme både konservative, liberalister, socialister og kommunister – og bør den?
 
I en tid med polarisering og ekkokamre, og hvor opbakningen til den demokratiske samtale daler, udfordrer det højskolens tanke om demokratisk dannelse og en fri og levende debat. I denne workshop deler og diskuterer vi brydningerne på de forskellige højskoler og hører helt aktuelle eksempler på, når den politiske rummelighed er udfordret på Grundtvigs Højskole.

DET REJSENDE FORSAMLINGSHUS

v/ Rasmus Willig, forstander Suhrs Højskole, Claus Staal, forstander Silkeborg Højskole, Sofie Buch Hoyer, Højskolebladet

Kan vi fortsat flyve til Sydkorea på dannelsesrejse og bruge rejsen som et pædagogisk rum fyldt med kulturmøder, viden og indsigt? Eller er det at holde fast i de gamle ideologier uden blik for klimakrisen?

Vær med når to forstandere giver hvert deres blik på netop dette i en samtale og debat om studierejser og bæredygtighed i et højskoleperspektiv faciliteret af Sofie Buch Hoyer, ansvarshavende red. Højskolebladet.

YNDLINGSFÆLLESSANGE

v/ Søren Launbjerg, tidl. forstander IPC + 6 højskolestemmer 

Vær med - lyt med - syng med når forskellige højskolestemmer motiverer deres personlige favoritsange fra Højskolesangbogen og deler, hvorfor netop disse sange har en særlig betydning.

Til at danne rammen og bag klaveret sidder Søren Launbjerg, tidl. forstander på Den Internationale Højskole.

DESIGN MED HÆNDERNE

v/ Marie Astrup, viceforstander Krabbesholm Højskole

I dette værksted former vi selv fysiske modeller. Vi mærker hvad det at have materialet i hænderne gør for vores måde at tænke, reflektere og idégenerere på.

Helt konkret skal vi sammen designe en højskolespisesal, der kan skabe rammerne om et attraktivt spisemiljø, der både tages hensyn til den stille- og den mere selvsikre elevs behov. 

Mød MATHILDE WALTHER CLARK

SPROGET SKABER VORES VERDEN OG PÅVIRKER VORES HANDLINGER

Sproget former de historier, vi tror på, og de virkeligheder, vi opfatter som sande. Et konkret og håndgribeligt billede på det er beskrevet af Mathilde Walter Clark i bøgerne Det blinde øje og Hvordan man laver dyr, som omhandler de 200 millioner dyr, vi i Danmark årligt opdrætter i lukkede anlæg. Hun undersøger hvilke liv dyrene lever, hvordan vi taler om dem, og hvilken indflydelse det har på vores behandling af dem.

Mathilde Walter Clark, forfatter

Program

Torsdag
Kl. 09.00 Ankomst, kaffe og brød
Kl. 09.30 Alle på plads i årsmødesalen - præsentationsrunde v. bordene
Kl. 09.45 Velkomst v/ Lisbeth Trinskjær, formand FFD. Intro til Gymnastikhøjskolen i Ollerup v/ Thomas Smidt Dissing, forstander
Kl. 10.00 Politiske taler
Kl. 10.45 Generalforsamling
Kl. 12.45 Frokost
Kl. 13.30 Generalforsamling (fortsat)
Kl. 15.20 Værksteder - vælg ml. 6 forskellige
Kl. 16.30 Generalforsamlingen (fortsat)
Kl. 17.45 Baren åbner, check ind på værelser
Kl. 18.30 Festmiddag
Kl. 22.00 Lounge, dansegulv, bar & natmad
Fredag
Kl. 07.30 Morgenbuffet og check ud. Løb og svømmehal (svømmehallen er åben kl. 7.30 - 8.30)
Kl. 09.00 Programstart
Kl. 09.10 ”Når samtalen lukker ned - skam og nye tabuer i ungdomsgenerationen” v / Christian Hjortkjær, lærer på Silkeborg Højskole
Kl. 10.10 ”Sproget skaber vores verden og påvirker vores handlinger” v / Mathilde Walter Clark
Kl. 11.10 Den folkelige sangs pris
Kl. 12.00 Afslutning og tak for i år

VIGTIGE DATOER OG MATERIALEr

Bliv klar til årsmødet

DOWNLOAD MATERIALER

INDKOMNE FORSLAG

11. OKTober

11. oktober er deadline for indsendelse af forslag til behandling på den ordinære generalforsamling.

Indkomne forslag

OPSTILLING

17. OKTober

17. okt. er deadline for opstilling af kandidater til bestyrelsen.

Opstillings- og valgproces

PRAKTISK

TILMELD DIG ÅRSMØDET

Årsmødet afholdes på Gymnastikhøjskolen i Ollerup den 31. oktober. - 1. november. Tilmeldingsfrist den 20. oktober.

Find godt frem. Kør ind ved Svendborgvej 5, 5762 Vester Skerninge. Følg grusvejen forbi Børnegården og find parkering lige frem. Ankomst i Arenaen.

For eventuelle spørgsmål skriv til aarsmodet@ffd.dk

Tilmeld dig nu

 

Velmødt

DELTAG I DEBATTEN

Vi glæder os til at drøfte vores fælles arbejde i foreningen, tale langsigtede prioriteringer, og dele de erfaringer og dilemmaer der knytter sig til at øge Højskolernes bidrag til: folkestyret, den grønne omstilling og en mere mangfoldig elevsammensætning.