Med udgivelsen af 11 bøger med markante stemmer fra højskolen og omegn kommer jubilæet også til at stå i debattens tegn. Hvert bind introducerer og diskuterer et element i højskolens idéhistorie – og spørger til dets relevans i dag.
I jubilæumsåret udgiver Folkehøjskolernes Forening bogserien Højskolens 10 bud.
Markante skribenter i og i omegnen af højskolen skriver hver især om nogle af højskolens karakteristika og samtidig mest markante bidrag til verden omkring sig – historiefortællingen, fællessangen, boformen, den demokratiske dannelse, folkeoplysningen og meget mere.
Bøgerne kan både betragtes som introduktioner til højskolens idéhistorie og aktuelle virke og som debatindlæg i den verserende pædagogiske debat.
Hvert bind indeholder en hovedtekst, der introducerer og diskuterer det enkelte fænomen, samt fire konkrete fortællinger fra Danmark eller andre steder i verden, der giver andre perspektiver på fænomenet fortalt gennem en konkret praksishistorie.
Bind 0 lanceres på Højskolernes Årsmøde – de øvrige titler vil blive præsenteret ved en række forskellige arrangementer landet over. Blandt andet på Folkemødet på Bornholm i juni.
Bøgerne er tosprogede – både på dansk og engelsk.
Køb bøgerne her
STREJFTOG I HØJSKOLERNES IDÉHISTORIE– Folkehøjskolen i 175 år – af Ove Korsgaard
BLIV DIG SELV– om at være herre i eget liv. Af Leo Komischke-Konnerup
LÆR AF LYST– om en pensum- og eksamensfri skole. Af Lene Tanggaard
BLIV ET FOLK– om det folkelige dannelsesprojekt. Af Iben Benedikte Valentin
LÆR FOR LIVET – OM LIVSOPLYSNING– om livsoplysning. Af Regner Birkelund
TAG ANSVAR– om demokratisk dannelse. Af Bjørn Hansen
LÆR MED KROPPEN– om hånd og ånd. Af Helle Winther
FORTÆL HISTORIER– om det levende ord. Af Hanne Kirk
SYNG SAMMEN– om fællessangen. Af Dy Plambeck
LÆR SAMMEN– om erfaringsbaseret undervisning. Af Johan Lövgren
LEV SAMMEN– om kostskolen. Af Rasmus Kolby Rahbek