Internationalt tillæg til Højskolesangbogen

Fællessang har gode kår i tiden – og på højskolerne har det længe været en stærk tradition. Nu udgiver FFD et tillæg til Højskolesangbogen med engelsksprogede sange for at skabe fællesskab blandt mennesker på tværs af sprog.

Højskolesangbogen har gennem flere udgaver eksperimenteret med sange på andre sprog end dansk – både den 16., 17. og 18. udgave har forskellige sange på både tysk, engelsk, norsk og svensk.

I højskoleverdenen, kulturlivet og foreningsdanmark er mennesker ofte samlet på tværs af nationalitet og sprog.

Tillæg med 25 sange

Vi oplever, at flere og flere, både på højskolerne og i andre fællesskaber, efterlyser muligheden for at kunne synge om vores fælles kultur og tradition gennem sange på engelsk.Både sange der tager fat i den danske kulturs tradition, og andre der mere overordnet beskriver vigtige værdier for menneskelivet.

Derfor bliver udgivelsen en blanding af traditionelt materiale kombineret med populærsange. Vi håber, at kunne inspirere til, at fællessangen for endnu mere fylde også i sammenhænge, hvor man føler sig begrænset, fordi den kulturelle forskellighed er en barriere. Derfor laver vi et tillæg med 25 sange.

Redaktionen bag

I redaktionen bag udvælgelsen af sange sidder: Simon Nielsen, lærer på Silkeborg Højskole, Rikke Forchhammer, tidligere forstander på Krogerup Højskole, og Rasmus Skov Borring, projektleder i FFD.