Højskolerne ønsker at være levende og samfundsrelevante. Vi er en bevægelse i bevægelse, og vi forholder os til de behov, der opstår i enhver tid. Og vi både skal, kan og vil sætte vores præg på omverdenen.
På denne sider kan du blive klogere på vores mærkesager. Bliv klogere på vores mærkesager her, eller læs Højskoleskriftet, og få perspektiver på og personfortællinger om vores arbejde.
Højskolerne arbejder for at blive mødesteder, der vækker til ansvar og handling over for vores natur og klima.
Læs mere om mærkesagen
Højskolerne arbejder for at styrke den demokratiske samtale, løfte det folkelige engagement og modvirke polarisering.
Højskolerne arbejder for, at alle – uanset alder, baggrund, skolegang, køn og økonomi – får mulighed for at komme på højskole.
Højskolerne har en unik mulighed for at bidrage til folkeoplysning om klima og bæredygtighed, og vi ønsker at være en stærk, relevant og løsningsorienteret partner i den bæredygtige omstilling. På højskolerne arbejdes der med kendskab til naturen, økologiske nyttehaver, permakultur, urban gardening, alternative byggematerialer, omlægning til vild natur og meget andet.
Grønne forandringer starter med dialogen. Hos os stiller vi spørgsmålene, drøfter dilemmaerne og giver plads til at eksperimentere og handle. Vi giver folk et sted, hvor de kan så deres håb, plante visioner og se dem slå rødder i fællesskabet.
I projektet People's Future Lab arbejder højskoler fra hele verden på i fællesskab at finde løsninger på den bæredygtige omstilling.
Besøg peoplesfuturelab.com
Kampagnen Grøn Højskole sætter fokus på, hvordan landets højskoler arbejder med alt fra selvforsyning til permakultur og bæredygtighed.
Se kampagnesiden for Grøn Højskole
Højskolerne har udarbejdet et pædagogisk redskab, så undervisere og elever i fællesskab kan beregne CO2-aftrykket målt pr. årselev på en kostskole.
Læs mere om CO2-beregningsværktøjen
Højskolerne ønsker at være med til at puste nyt liv i det danske demokrati. Det er en del af højskolernes tradition at bringe folk sammen fra land og by og på tværs af uddannelsesniveau, alder, erhverv og værdier. Vi arbejder for at bygge bro, modvirke polarisering og finde det, der samler os, så vi kan være med til at bevare og udvikle et velfungerende og stærkt demokrati
På højskolerne giver vi plads til samtaler og diskussioner, der styrker håbet, engagementet og virkelysten hos både unge og voksne.
Projektet Højskolernes stemmer i samfundet arbejder på at styrke højskolebevægelsens mange initiativer og stemmer i samfundsdebatten.
Læs om Højskolernes stemmer i samfundet
På højskolerne er samværet og fællesskabet essentielt. Derfor arbejder højskolerne aktivt med seksuel dannelse og samværskultur som et indsatsområde.
Læs mere om Seksuel dannelse
Højskolerne er altid med og indbyder til debat, når folkevalgte, meningsdannere og borgere mødes til Folkemødet på Bornholm.
Læs mere om Højskolerne på Folkemødet
Højskole er for alle uanset alder, baggrund, skolegang, køn og økonomiske muligheder. Højskolerne er mangfoldige mødesteder, hvor netop det, at forskellige mennesker samles, er vigtigt – både for undervisningen og for fællesskabet. Et højskoleophold kan være livsforandrende, og alle skal have mulighed for at prøve det af.
På højskolerne værdsætter og udforsker vi vores forskelligheder, og derfor ønsker vi at skabe lige muligheder for, at alle kan komme på højskole.
Højskolernes mangfoldighedspulje understøtter aktiviteter på højskolerne, der medvirker til, at skolerne får en mere mangfoldig elevgruppe.
Læs mere om Mangfoldighedspuljen
Højskolerne tilbyder og formidler støttemuligheder til forskellige grupper, så endnu flere kan kan komme på et ophold.
Læs mere om elevstøtte
Højskolerne har en lang tradition for at arbejde internationalt, både med projekter i udlandet og med projekter i Danmark.
Læs mere om internationale aktiviteter
Hvordan bliver højskolerne mødested for større forskellighed, og hvordan kan højskolerne bidrage til bæredygtig udvikling og den demokratiske samtale?Læs Højskoleskriftet og få perspektiver på sagen samt spændende personfortællinger fra højskolerne.