Flere flygtninge kommer på højskole

Udgivet 19-01-2016

Nye venskaber mellem nye nationaliteter. Højskolerne er med til at integrere flygtninge.

Flere og flere elever på højskolerne er flygtninge og det er godt for integrationen. Erfaringerne viser at højskoleopholdet skaber gode venskaber og netværk, som flygtninge tager med efter højskolen.

Hør DRs rapportage fra Uldum Højskole

Hvordan arbejder højskoler med flytninge?

Er du nysgerrig på, hvordan højskoler arbejder med flygtning, kan du læse mere om flytninge på højskole på FFDs hjemmside (Folkehøjskolernes Forening i Danmark)

Højskolerne har i mange år arbejdet med flygtninge som en del af elev-gruppen. Nogle skoler har megen erfaring, andre skoler har mindre. Fælles for langt de fleste skoler er, at de ser højskolen som en særlig god ramme, hvor flygtningen kan få en god og helheds-orienteret introduktion til samfundet, sprog, kultur samt skabe sig et netværk og få uddannelses- og erhvervsvejledning mv.