Projektleder in the making

Udgivet 11-01-2018

19-årige Casper von Bülow drømmer om at forandre verden som ingeniør. Men inden da vil han på højskole for at møde nogle, der er mere kunstneriske og flippede end ham selv.

Det er ingen sag at bygge et blæret festivalanlæg, der kan spille lige så højt som lejren ved siden af.

Eller designe møbler af genbrugstræ, ligesom det sagtens kan betale sig at lave barsalget fra ens fødselsdag om til en andengradsligning, så man ved, hvornår udgifterne er tjent ind.

En glad nørd

Casper von Bülow er 19 år gammel og bor til daglig i Hvalsø på Sjælland. Han er med egne ord en glad nørd, der elsker at opfinde ting og udvikle projekter.

"Jeg tror på, at jeg kan forandre verden. Og jeg tror på, at jeg kan gøre en forskel”,

siger Casper.

Selvtilliden, der kendetegner hans kreative karisma, har dog ikke altid været så nem at få øje på. Men efter at have gået tre år på HTX i Roskilde, er hans tro på egne evner vokset.

Sabbatår efter gymnasiet

På en helt almindelig togtur til Tølløse i efteråret fandt Casper ud af, hvordan han kan udfolde sit opfindergen sammen med andre unge.

Der var kun gået et par måneder, siden Casper havde færdiggjort teknisk gymnasium. Han havde hele tiden vidst, at han ville tage et sabbatår, inden han planlagde at søge ind som ingeniør på DTU. Men hvad skulle han bruge pausen på?

Mens han stod og ventede på perronen, klikkede han sig ind på Roskilde Festival Højskoles hjemmeside på sin mobil.

“Da jeg havde læst første linje, var jeg solgt. Her var en højskole specialdesignet til mig”,

fortæller Casper,

der især blev tiltrukket af fagene i ledelse og innovation.

Møde anderledes venner

I januar 2019 begynder Casper som højskoleelev i Roskilde. Her håber han på at møde unge, der er anderledes end ham selv.

“Jeg glæder mig helt vildt til at blive opslugt af kreative projekter sammen med andre. Og jeg glæder mig til at udvide min horisont og få nogle andre sociale inputs end dem, jeg er vant til”,

siger han.

Så hele ikke bliver så ingeniør-agtigt, lyder det fra Casper.

“Jeg har nogle forventninger om, at dem, jeg skal på højskole med, er mere kunstneriske og måske lidt mere flippede end mig. Det bliver super sjovt at omgås nogle, som slet ikke ligner mig”.

Casper von Bülow

BLÅ BOG

Navn: Casper von Bülow

Alder: 19

By: Hvalsø

Ungdomsuddannelse: HTX i Roskilde

Beskæftigelse: Lærervikar i Tølløse

Fag på Roskilde Festival Højskole: Maker & Ledelse

Læs hele portrættet på Roskilde Festival Højskoles blog

Læs mere om højskoleliv

Der er mange forskellige højskoler og mange måder at gå på højskole. Herunder er en række artikel fra det mangfoldige højskoleliv.

Hent flere