Højskolen var min adgangsbillet til journalistikken

Udgivet 09-10-2018

Egentlig ville Pernille Skjøtt Danielsen ud som backpacker for anden gang. Ikke mindst for at skubbe bekymringerne om fremtiden foran sig lidt endnu. Men så foreslog hendes far et højskoleophold og det blev Pernilles vej til uddannelse.

Pernille Skjøtt Danielsen var godt klar over, at oddsene for at blive optaget på Danmarks Medie-og Journalisthøjskole ikke var særligt gode. Så da hendes far foreslog et højskoleophold, begyndte hun at overveje om det kunne være en vej ind.

Pernille havde, ligesom så mange andre, været på den klassiske backpackertur i Asien, hvor hun arbejdede på et børnehjem i Cambodja. Her blev hun klar over, at hun i hvert fald skulle have et job, hvor hun har med mennesker at gøre, og at man så kunne kombinere det med at fortælle historier var jo bare endnu bedre.

Pernilles far fik hende til at tænke langsigtet

"Men jeg vidste jo godt, det var svært at komme ind. Og min far skubbede rigtig meget på, da jeg egentlig havde planer om en smuttur til Afrika for at lufte backpackertasken igen. Men fordi min far pressede på, og jeg så småt kunne se ideen i at begynde at tænke lidt mere langsigtet, gav det pludselig rigtig god mening med et højskoleophold."

Og jeg er min far evig taknemmelig for, at han overtalte mig til at komme på højskole, for det har helt sikkert været min billet ind i journalistikken,”

fortæller Pernille.

Så hun gik i gang med at finde en højskole, der havde journalistik som linjefag.

Kravet var at finde en højskole, som kunne gøre hende klar til optagelsesprøven, og derudover "at jeg egentlig var klædt bedre på, da vi startede på første semester på studiet." Heldigvis lykkedes det at blive optaget på studiet.

Se højskoler som har forberedelse til journalisthøjskoler og medieuddannelser

Mødte nye typer af mennesker

Men højskoleopholdet gav hende meget mere en billet til en uddannelse. Hun har kunnet bruge det sociale fra højskolen på studiet fx. når hun er ude i kildesituationer.

Der var helt sikkert typer på højskolen, som jeg aldrig nogensinde havde snakket med uden for højskolen, men som man jo blev rigtig gode venner med, fordi man i et halvt år boede under samme tag. Det kan jeg bruge i forhold til at have et åbent sind, hver gang jeg møder nye mennesker.

Siger Pernille om det sociale liv

Højskolevennerne mødes en gang om måneden i madklub

Efter vi stoppede på højskolen i 14', lavede Pernille sammen med fire andre en madklub med fire andre fra højskolen. Her har vi holdt sammen godt og vel en gang om måneden siden opholdet stoppede. Derfor har vores madklub også fulgt os gennem vores uddannelser i Aarhus. Det er en smule underligt at tænke på, at vores 'højskole-madklub' startede, dengang vi alle startede på vores studier.

Lige nu sidder Pernille på et kontor på Århus Stiftstidende, hvor hun er i praktik i halvandet år. Journalistik er stadig drømmen. Til januar har hun bachelor i journalistik, og skal nu for alvor ud og finde sin plads. "Jeg er stadig ikke helt sikker på, hvilken hylde jeg hører til, men det er også det fede ved journalistikken, der er så mange muligheder.

Men vejen for at komme igennem nøglehullet til optagelsesprøven var 100 procent at vælge et højskoleophold på Rønde Højskole. Her fik jeg redskaberne.

Pernille

Pernille har gået på Rønde Højskole og haft linjefaget Journalistik, medier og kommunikation