Hvad kan du forvente dig af et højskoleophold?

Udgivet 23-08-2019

99 procent af de elever, vi har spurgt, er tilfredse med deres højskoleophold. Det viser en undersøgelse foretaget på højskolernes forårshold i 2019. Så hvis du er en af de mange højskoleelever, der lige har taget hul på et af efterårets lange kurser, kan du ifølge undersøgelsen varme dig ved tanken om et ophold, der lever op til dine forventninger.

Opstart på højskole

Forventningens glæde

Vi har i foråret 2019 lavet en evaluering af forårsholdenes oplevelse af at gå på højskole, og ifølge den er 99 procent af de tidligere elever tilfredse med deres højskoleophold.

Undersøgelsens resultater er godt nyt til dig, der i disse dage står over for at springe ud som højskoleelev. Måske er du allerede begyndt, måske venter du stadig på at spændingen udløses, når du om lidt træder ind på højskolen for første gang. Men hvad er det helt præcist, du går ind til? Og hvad kan du forvente at komme ud med?

Undersøgelsen viser en høj grad af tilfredshed

I undersøgelsen blev forårseleverne bedt om at forholde sig til en række spørgsmål om deres vej til højskolen, deres motivation, deres forventninger og ikke mindst indfrielsen af deres forventninger. Evalueringsskemaerne blev sendt ud til 72 højskoler, og 651 svar kom retur. Evalueringerne er gennemført siden 2011 og har alle årene vist en høj grad af tilfredshed blandt eleverne.

Alle danske højskoler

På højskolen indgår du i et fællesskab

Resultaterne af undersøgelsen viser, at du som ny højskoleelev blandt andet kan forvente at blive klogere på dig selv, dine værdier, og hvad du står for. 93 procent af forårseleverne i undersøgelsen angiver nemlig at de i nogen, høj eller meget høj grad har fået indfriet deres forventninger i forhold til personlig afklaring. Derudover kan du glæde dig til at danne stærke venskaber og indgå i et fællesskab med andre højskoleelever. Ifølge 96 procent af de adspurgte elever har deres højskoleophold levet op til deres forventninger om venskaber og det sociale fællesskab.

Læs mere om livet på højskole

Om højskole

Højskolerne understøtter den demokratiske dannelse

Hos Højskolerne er vi stolte over, at så mange højskoleelever er glade for højskolen. ”De er de bedste ambassadører – både i forhold til at udbrede kendskabet til højskolen med gode fortællinger – men også i forhold til at tegne verden som demokratiske medborgere”, siger Jakob Bonde Rasmussen, kommunikationschef i Højskolernes Hus, og tilføjer: ”Og heldigvis er det ikke kun en drømme-boot-camp – de får alle også noget konkret med sig fagligt og personligt – eller bliver mere afklarede i deres studievalg.”

Dit højskoleophold kan give dig afklaring på din uddannelse

For udover at danne nye venskaber og indgå i et socialt fællesskab kan du også se frem til at komme hjem fra højskolen med ro i maven over dit valg af uddannelse. 74 procent oplever at deres ophold i nogen, høj eller meget høj grad har levet op til deres forventning om at blive afklaret med deres studievalg. Derudover kan du også glæde dig til at lære noget nyt. 94 procent af de elever, der har svaret på undersøgelsen, har nemlig fået indfriet deres forventning om at erhverve sig ny viden og blive klogere.

Hvis du alligevel midt i introdagenes tumult bliver usikker på, om et højskoleophold virkelig er noget for dig, kan du altså varme dig ved tanken om at de tidligere elever samlet set har været tilfredse med deres ophold. Så når du vender hjem fra introtur, hverdagen på højskolen begynder, og ansigterne omkring dig har fået navne og er blevet genkendelige, kan du glæde dig over, at du har et helt halvt år på højskole foran dig.

Bag om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget på 72 højskoler i foråret 2019.

Resultaterne baserer sig på svar fra 651 dansksprogede højskoleelever på lange kurser.

Eleverne blev bedt om at forholde sig til en række spørgsmål om deres uddannelsesbaggrund, vej til højskolen, forventninger, indfrielsen af forventninger og fremtidsplaner.

Væsentlige resultater:

• 94 % af eleverne har i nogen, høj eller meget høj grad fået indfriet deres forventninger i forhold til ny viden.
  • 74 % af eleverne har i nogen, høj eller meget høj grad fået indfriet deres forventninger i forhold til at blive mere afklaret i deres studievalg.
  • 93 % af eleverne har i nogen, høj eller meget høj grad fået indfriet deres forventninger i forhold til personlig afklaring.
  • 96 % af eleverne har i nogen, høj eller meget høj grad fået indfriet deres forventninger i forhold til det sociale fællesskab og venskaber.
  • 99 % af eleverne er samlet set tilfredse med deres højskoleophold.
  • 99 % vil anbefale det til andre (95 % i høj eller meget høj grad).

Find den rigtige højskole

Søg efter den højskole, som passer til dig. Der er 70 at vælge imellem. Nogle har fokus på få fag. Andre er almene.

Prøv vores højskolesøgning

Find højskolekursus

Find et højskoleophold, der passer til dig. Vælg mellem 75 højskoler og over 200 fag.

Søg kurser