Sol og vind gør højskolerne selvforsynende

Udgivet 09-08-2020
Bæredygtighed Dannelse

Højskolerne er langt fra gået i sort, når det kommer til grøn omstilling. I dag producerer 45 % af landets folkehøjskoler selv alt eller dele af deres energi via solceller eller vindmøller, mens knap en tredjedel har valgt at skifte til en energiaftale, der understøtter den grønne omstilling.

Ny undersøgelse viser, 45 % af højskolerne selv producerer alt eller dele af deres strøm via solceller, vindmølle el. lign., mens 23 % producerer alt eller dele af højskolens varme via jordvarme, varmepumper, Co2-neutralt flis-forbrænding el.lign. Foto: Vestjyllands Højskole

Af Johannes Schønau, Bæredygtighedskonsulent i FFD

Højskoler er helt eller delvist selvforsynende med energi

En ny undersøgelse viser, 45 % af landets højskoler producerer alt eller dele af elektriciteten til eget forbrug. Det sket typisk via solceller, der dækker 30-50 % af skolens samlede forbrug. I takt med at solceller er blevet billigere at producere og strømforbruget typisk er faldende, stiger procenten af egenproduceret strøm.

”Det er det, vi kalder for intelligent udnyttelse af jordens ressourcer."

Vestjyllands Højskole

Vestjyllands Højskole har de haft egen vindmølle siden 1996 og er i dag gået ”all in” på grøn energi, så højskolen nu er 100 % selvforsynende. Et stort centralanlæg i kælderen under højskolen kombinerer forskellige energikilder på højskolens grund - jordvarme, solvarme og vindmølle - hvilket giver en nødvendig fleksibilitet.

Find højskoler, der underviser i klima og bæredygtighed

Når vinden blæser, og det er overskyet, leverer vindmøllen strøm til jordvarmeanlægget, som forsyner højskolen med varme og varmt vand. Anlægget er unikt i Danmark, og fungerer som inspiration for andre skoler og virksomheder, der ønsker at opskalere egenproduktion af elektricitet. ”Det er det, vi kalder for intelligent udnyttelse af jordens ressourcer”, lyder det fra Vestjyllands Højskole.

Hverdag, forbrug, undervisning og dannelse smelter sammen

Mange højskoler har særligt fokus på bæredygtighed i relation til både driften af skolen og pædagogisk i undervisningen. Knap 90 % af landets højskoler udbyder et eller flere fag med bæredygtighed som omdrejningspunkt og har samtidig en unik mulighed for at lade hverdag, forbrug, undervisning og dannelse smelte sammen.

Synlige solceller på taget afføder ofte reaktioner fra elever og gæster i huset og giver anledning til refleksion. På Kunsthøjskolen i Holbæk supplerer de solceller og jordvarmeanlæg med en centralt placeret info-tavle om energiforbrug og produktion.

”Det, som vi sammen sætter i gang her, skulle gerne fortsætte udover de måneder, eleverne er her, så de får en ballast og en energi med herfra, som vil afspejle sig i samfundet omkring dem.”

Michael Nielen, forstander Kunsthøjskolen Holbæk

Læs mere om Bæredygtighed er for alvor kommet på højskoleskemaet

Vidste du?

... at flere højskoler har fået midler til at skabe ekstraordinære sommeraktiviteter om bæredygtighed 

Regeringen og flere partier i Folketinget blev enige om en sommerpakke på 700 mio. kr. til at fremme nye aktiviteter. Der blev afsat 4 mio. kr. til understøttelse af højskolerne. Flere borgere skal have mulighed for at komme på højskole i hele Danmark. Flere højskoler har budt sig til og arrangerer arrangmenter med fokus på bæredygtighed. Bl.a. Vrå HøjskoleSuhrs HøjskoleBrandbjerg HøjskoleJyderup HøjskoleUngdomshøjskolen ved Ribe, Højskolen ved SkærgårdenVallekilde Højskole og flere andre. 

Kontakt din lokale højskole for at høre nærmere om aktiviteter og kurser. 

Fakta: Bæredygtighed på højskolerne

31 % af landets højskoler anvender en el-leverandør, der producerer ”grøn strøm”, via vindmøller eller lignende.

Kilde: spørgeskemaundersøgelse blandt landets højskoler udarbejdet af FFD i 2020.

23 % af landets højskoler producerer selv alt eller dele af deres varme via jordvarme, varmepumper, CO2-neutralt flis-forbrænding eller lignende.

Kilde: spørgeskemaundersøgelse blandt landets højskoler udarbejdet af FFD i 2020.

45% af landets højskoler producerer selv alt eller dele af deres strøm via solceller, vindmølle el.lign.

Kilde:  spørgeskemaundersøgelse blandt landets højskoler udarbejdet af FFD i 2020.