Højskolerne lukkes ned og elever sendes hjem

Udgivet 12-03-2020

På baggrund af statsministerens melding omkring coronavirus på pressemødet d. 11. marts lukkes alle højskoler til og med 29. marts, og elever og kursister sendes hjem. Situation udvikler sig løbende, så følg med her.

Danmark er ramt af Coronavirus, og der sker løbende en udvikling. Det står nu klart, at alle højskoler lukkes ned til og med 29. marts.

Højskolernes forening holder sig løbende orienteret, men opfordrer alle højskoler og elever til også at følge udviklingen på www.coronasmitte.dk

Dette dokument finder du også på

www.hojskolerne.dk/corona

Opdateret 12. marts 2020

Tiltag fra 11. marts 2020

Højskoler lukkes til og med 29. marts

Statsministeriet afholdt pressemøde kl. 20.30 onsdag d. 11. marts 2020.

Her kom der en række nye tiltag mod Coronavirus. Herefter står det nu klart, at alle højskoler lukkes til og med 29. marts.
(Først udmelding fra 14 dage fra 13. marts, det er senere korrigeret af Kulturministeriet).

Elever sendes hjem - kontakt den enkelte højskole

Det betyder, at elever sendes hjem i perioden. Er du på højskole, eller har du pårørende på højskoler, skal du kontakte den enkelte skole for nærmere besked.

For kostelever skal det aftales lokalt, hvilke elever der kan blive på skolen, indtil skolen genåbner. Det kunne være elever, som skolen ikke ved, hvor de ellers skal sende hen. F.eks. kunne det være internationale elever eller elever uden andet hjem.

Læs om danske elever hjælper internationale elever med tag over hovedet

Følg opdateringer fra statsministeriet og højskolernes forening

Alle tiltag kan læses opsummeret her på statsministeriets hjemmeside.

Højskolernes forening holder skolerne opdateret på foreningens hjemmeside.

Typiske spørgsmål og svar

Hjemtransport:
Hvis muligt bør forældre hente i bil, så det kan mindske eksponering i offentlig transport. Alternativt bør rejsen tilrettelægges uden for myldretid. Husk at holde
 fysisk afstand, også under transport.

Elever, der ikke har mulighed for at rejse hjem eller til kontaktfamilie, skal have mulighed for at blive på skolen med nødvendigt tilsyn og gerne undervisning.
Skolen skal tilbyde forplejning til de elever, som ikke kan rejse hjem.

Hjemme:
Der er forbud mod forsamlinger over 100 personer indendørs. Et fornuftigt råd er, at de unge ikke bør mødes i større grupper, mens de er hjemme. Dette gælder selvsagt også i forhold til venner uden for højskolen.

Hvor længe:
Indtil andet meldes ud, holder skolerne lukket til og med 29. marts. Dvs. eleverne kan tidligst starte igen den 30. marts.

Flere skoler har kursusstart i weekenden d. 29.marts – må elever/kursister komme tilbage der?
FFD - Højskolernes forening opfatter meldingen fra ministeriet sådan, at undervisningen kan starte mandag d. 30/3. Vi vurderer derfor, at det vil være i orden at eleverne ankommer søndag d. 29. marts

Hjemmeside om Coronasmitte

Myndighederne har lavet en hjemmeside, hvor alle oplysninger om Corona bliver samlet.

Adressen er www.coronasmitte.dk

Det opfordres at tjekke siden ofte for opdateringer, da der løbende er udvikling og nyheder omkring coronavirus.