Onlinechallenge: højskoleelever inviterer på hjemmebesøg i egne musikvideoer

Udgivet 31-03-2020

De har fundet på et video challenge på IHÅ. Når eleverne ikke kan være fysisk sammen på højskolen, besøger de i stedet virtuelt hinanden derhjemme. De har udfordret hinanden til at lave et portræt af deres "nye" hjem. Det hele pakket ind som en musikvideo.

Virtuel form for Tour de Chambre som musikvideo

Idrætshøjskolen Aarhus (IHÅ) er en ny form for online stafet spirret frem siden højskolens elever blev sendt hjem den 12. marts som følge af Coronavirus-nedlukningen af Danmark.

Allerede om mandagen efter eleverne var blevet sendt hjem, stod højskolelærer Søren Kiilerich klar med et online portræt af sin nye lærerbolig på Idrætshøjskolen Aarhus. Her sendte han udfordringen videre til eleverne. Og eleverne greb chancen. Lige siden har udfordringen kørt med nye hilsner og portrætter hjemmefra stuerne hver dag.

Besøget laver eleverne som en musikvideo fra deres hjem. Til slut sender de stafetten videre til en af deres andre hjemsendte højskolevenner, som svarer igen dagen efter med endnu en musikvideo fra deres hjem rundt om i landet.

Sådan er højskoleeleverne virtuelt sammen hver for sig og holder sammen på fællesskabet, når højskolen er fysisk lukket ned. Som det lyder i en af musikvideoerne:

".. og når vi holder fødselsdag, så sker det over Skype. Bevare fællesskabet på IHÅ, det er da for nice."

Højskoleelev, Aarhus Idrætshøjskole i musikvideo fra sit hjem

Derudover har højskolen i Aarhus sendt online undervisning, hjemmekoncerter, samlinger etc., så der kommer digital højskole for alle i en lind strøm.

Se her hvordan hjemsendte Johan og Trine fra forårsholdet har grebet depechen i den virtuelle form for Tour de Champre-stafet: