Ny podcast med Lea Korsgaard udgivet i samarbejde med Politiken

Udgivet 06-10-2020

Zetlands chefredaktør er kæmpe fan af fællessang fra den ikoniske blå højskolesangbog. I podcasten ‘Højskolen Revisited’ fortæller hun om højskolens og fællessangens forenende, poetiske magi - og hvordan hun fandt sit livs kærlighed på Testrup Højskole.

Lea Korsgaard. Fotograf: Sarinja Svendsen
Fotograf: Sarinja Svendsen

Hver dag kl. 9 bliver der sunget fællessang fra Højskolesangbogen på Zetland. Fællessang er en disciplin som stifter og chefredaktør, Lea Korsgaard, sætter højt - og ritualet med at synge i plenum har hun ikke fra fremmede.

For udover at selv have været højskoleelev, så er Lea Korsgaard vokset op på en højskole, og den dag i dag bor hun igen-igen-igen på en højskole, fordi hendes mand er højskoleforstander, som hendes far i sin tid også var det.

Lea Korsgaard mener, at fællessang er interessant, bl.a. fordi akten mimer, hvad det er, der foregår på en højskole.

»Når man synger sammen, er det en symbolsk handling, der minder os om, at vi er en del af det samme fællesskab. At vi har med hinanden at gøre, og at vi er forpligtet på hinanden«.

Augustkursus i kærlighed

På Testrup Højskole er der et årligt hyper-populært augustkursus, hvor gamle elever mødes og udlever et helt højskole-år på én uge.

Augustkurset dannede for 14 år siden rammen om en forelskelse så fyrig, at den gjorde Lea Korsgaard søvnløs i dagevis, fordi hun var så fuld af ‘forelskelses-adrenalin’.

»Der var lige den lille krølle, at jeg havde en kæreste. Så jeg gik ikke lige rundt og udbasunerede mine følelser«, fortæller Lea Korsgaard.

Lyt til podcasten ’Højskolen Revisited’, og hør hvordan det gik, da Lea Korsgaard forsøgte at bruge et Junior Senior-hit til at få afløb for sine følelser, hvorfor denne forelskelse var stærkere end en almindelig ‘højskole-forelskelse’, og hvad hele affæren endte med.

Læs mere og lyt til fortællingen på Politiken.dk

Find de øvrig podcast i serien Højskolen Revisited her