Fermenter dine egne kapers

Udgivet 27-04-2021

Vidste du, at du med én enkelt ingrediens kan få fødevarer til at leve for evigt? Og så er det endda sundt for dine tarme. Der er med andre ord mange gode grunde til at kaste sig ud i fermenteringens forunderlige univers.

På Vestjyllands Højskole bliver du i faget Bryggers kastet ud i at tøre, salte, sylte, fermentere og brygge din mad - bæredygtigt og lækkert.

Det er især et godt trick til folk, der bor alene: hvis man køber et hvidkål og ikke gider spise hvidkål hver dag i en uge, fordi det er så kæmpe stort til én person i et køkken. Så kan man i stedet fermentere halvdelen og sprede glæden ved hvidkål ud over længere tid.

Karen Pårup Sørensen, højskolelærer på Vestjyllands Højskole

Karens 4 gode grunde til at fermentere

1. Fermenteret mad er sundt for kroppen! Det høje antal af mælkesyrebakterier er virkelig et boost for tarmene.
  2. Det optimerer brugen af køleskabet, når man fermenterer. Der er ikke brug for så meget plads, og dermed sparer man på energi.
  3. Man kan få brugt de rester, man ellers ikke ved, hvad man skal bruge til – det er nemt bare lige at lægge det i en saltlage.
  4. Fermenteret mad kan i princippet holde sig for evigt, men der er ingen garanti for smagen.

Fermenteringsguide

Jeg fermenterer, fordi det er sjovt at lave ting selv fra bunden og det smager virkelig lækkert. Og så er det sundt!

Karen Pårup Sørensen, højskolelærer på Vestjyllands Højskole

Når du skal i gang med at fermentere, kan du med fordel gå i krig med resterne i køleskabet - fx egner citroner, hvidløg, hvidkål og ingefær sig godt til at blive fermenteret. Herunder får du opskriften til, hvordan man fermenterer kapers, men kun fantasien sætter grænser. (Vær opmærksom på, at fermenteringsprocessen stopper, så snart maden kommer på køl.)

1: Pluk blomsterknopper

Forslag: Tusindfryd (dem der er en milliard af i græsplænerne over det hele) Eller: alle spiselige blomsterknopper

2: Find et (genbrugs)glas og hæld salt på

20 knopper ca. 1,5 tsk salt

4: Ryst glasset:

1 gang om dagen i en uge

5: Lad tiden gå

Ca. 1 mdr. – 1 år (eller mere)

6: Nyd dine kapers

...på salat, fiskefrikadeller, med ristede kartofler eller lignende.