Tips til et godt - og lovligt - skraldemåltid

Udgivet 12-04-2021

Hvis du overholder reglerne og er kreativ i køkkenet, kan du med fordel gå på skattejagt i containerbuffeten. Her er et par tips til at komme i gang.

Tips til at skralde

Mange fødevarebutikker er nødsaget til at smide massevis af gode varer ud grundet brudt emballage, overskredet salgsdato, overfladiske stød eller lignende. Derfor er der gode muligheder for at redde sig et budgetvenlig måltid ved at skralde.

Ifølge Fødevarestyrelsen er skraldning lovligt, så længe du ikke trænger ind på privat grund på et indhegnet og aflåst område. Hvis der er fri adgang til containerne, og er containerne ikke aflåst, er det lovligt at indsamle og spise det madaffald, supermarkederne smider ud.

Men tænk dig om. Det kan være sundhedsskadeligt at spise fordærvede fødevarer, så brug din sunde fornuft og dine sanser, hvis du kaster dig ud i skraldeuniverset. Gå efter frugt og grønt, og dét, der er pakket ind. Når du kommer hjem med skraldeguldet, smider du de varer ud, der ikke kan spises, og vasker det, der kan spises. Det kan du gøre i 1 dl eddike og 10 dele vand. HUSK: Kør god stil, når du skralder. Ryd op efter dig selv og søg dialogen.

Der findes flere digitale netværk, hvor du kan søge råd, gode skraldesteder og måske finde en skraldemakker.

Fødevarestyrelsen - om skraldning

HØJSKOLE HACK: Kunsten at skralde din mad

Theis Scherfig underviser i bæredygtig livsførelse på Uldum Højskole. Han synes, vi bliver mere taknemmelige for den mad, vi spiser, når vi skralder. I videoen herunder får du hans tips til den gode skraldetur: