Elever vil isolere sig sammen på højskolen - ikke hver for sig

Udgivet 15-02-2021

Uvisheden om genåbning tærer på tålmodigheden hos de unge, der sidder og venter på at kunne starte på højskole.

Vil isolere sig sammen

"Vi har sagt vores job og bolig op for at tage på højskole. Men nu står vi uden arbejde og i dyb uvished om fremtiden," skriver en gruppe højskoleelever i et debatindlæg i Politiken

De har været tålmodige, solidariske og omstillingsparate, men ventetiden trækker tænder ud, og for hver dag, der går bag skærmen, brister en del af illusionen om et almindeligt højskoleophold.

Hvad er meningen med, at vi skal sidde alene i et vakuum rundtomkring i landet, når vi kan tilbringe tiden på en højskole, som i praksis kan omdannes til et isoleret samfund?

Højskoleelever i Politiken

Eleverne efterspørger kompromisløsninger, hvor de med en negativ coronatest kan tjekke ind på højskolerne og være sammen, uanset om det betyder, at de bliver delt op i mindre familiegrupper, og at undervisningen skal fortsætte på storskærm:

"Vi vil isolere os sammen i stedet for hver for sig. For hvad er meningen med, at vi skal sidde alene i et vakuum rundtomkring i landet, når vi kan tilbringe tiden på en højskole, som i praksis kan omdannes til et isoleret samfund?"

Ved at inkludere højskolerne i første fase af genåbningen kan regeringen tilmed mindske udbredelsen af ensomhed, stress og depression, mener eleverne, der opfordrer Regeringen til at gå i dialog omkring en forsvarlig - men snarlig - genåbning af højskolerne.

Og de står ikke alene med deres opråb. På Facebook har siden Højskolernes opråb/#MinIsoleredeHøjskole mobiliseret godt 3000 følgere, der kæmper for en hurtig genåbning af højskolerne.

Borgerforslag: Højskoler og efterskoler bør undtages fra nedlukning

I et borgerforslag fra januar 2021 bliver det foreslået, at efterskoler og højskoler ligesom i foråret 2020 skal undtages fra nedlukningen.

Godt 13.000 har underskrevet borgerforslaget, der indbefatter, at de unge skal lade sig teste og isolere, inden de bliver lukket ind på skolerne, som derefter ville fungere som lukkede sociale bobler.

Ensomheden blandt især de unge er ifølge forskningsprojektet HOPE meget højere end normalt under denne anden nedlukning. De unge savner fællesskab og socialt samvær, og dette er en mulighed for at hjælpe én gruppe unge udenom ensomheden.