Sendt hjem, før det hele er begyndt: Højskoleelever står uden job og bolig

Udgivet 18-01-2021

Det nye år skulle have været starten på et højskoleophold for rigtig mange unge, der nu må skifte bofæller, fag og fester ud med hjemmeundervisning og en seng hos mor og far.

"Jeg er slået tilbage til start," udtaler Cecilie Engelbrecht i dagens udgave af Jyllands-Posten, hvor hun fortæller, hvordan det føles at se højskolerne blive lukket ned få uger, før hun skulle være startet.

Hun har arbejdet hårdt, sparret op og glædet sig. I stedet står hun tomhændet tilbage, da hun har opsagt både jobs og bolig for at være klar til at starte på Rønde Højskole ved årets begyndelse.

Det er alt andet end drømmen om et højskoleophold at sætte sig til undervisning foran skærmen hjemme hos mor og far. For ikke at nævne længslen efter at være sammen med de andre elever, som hun endnu ikke har haft mulighed for at møde.

Camilla Engelbrecht

Og selvom resten af samfundet er hensat til hjemmearbejde og digitale erstatninger for sociale aktiviteter, kan det ikke måle sig med den situation, de unge står i, når deres højskoleophold rykker online.

"Der er en diskurs i samfundet, om at vi sidder i samme båd. Det gør vi ikke. Vi er i samme hav, men i hver vores båd," siger Cecilie og understreger, at ungdomslivets kapitler er her og nu - de kan ikke bare rykkes. Om et år skal de videre.

Sabrina bor i et walk-in closet, indtil højskolerne åbner igen

Et andet sted i Danmark har Sabrina midlertidigt bosat sig i sine søstres klædeskab, mens hun venter på at kunne flytte ind og starte på Gymnastikhøjskolen i Ollerup:

"Det føles underligt at være sådan helt låst fast, mens man venter på, at nogen højere oppe tager en eller anden beslutning," siger hun til TV2ECHO.

Pandemien har gjort de unge omstillingsparate, men det er ikke uden omkostninger, siger Sabrina, der ikke finder det lige let hele tiden at skulle justere sine drømme og planer.

Sabrina er på standby, indtil højskolerne åbner igen

”Det er rigtig hårdt at være omstillingsparat hele tiden.” I stedet for at være højskoleelev bor Sabrina nu i sine søstres walk-in closet.

Slået op af TV 2 ECHO i Lørdag den 9. januar 2021

Hold ud!

I Folkehøjskolernes Forening kæmper man for, at skolerne kan åbne op, så snart det er forsvarligt:

"Jeg synes, man kunne overveje en tilstræbt lukket model. Man kunne arbejde med, at de unge ikke kan forlade matriklen, når de er kommet. Der er selvfølgelig en masse nuancer og forbehold, men det ville være en løsning," siger generalsekretær i FFD Elsebeth Gerner Nielsen.

Indtil da må eleverne holde ud og holde sammen i de virtuelle fællesskaber, højskolerne stiller til rådighed, indtil eleverne kan få lov at mødes fysisk og få den fulde højskoleoplevelse.