Politiken udgiver nyt højskoletillæg

Udgivet 05-03-2021

Højskolerne er ramt af en grøn bølge, og selvom de har været lukket ned siden jul, lever højskoleånden videre ude på skolerne. Læs Politikens højskoletillæg her.

Bæredygtighed, mangfoldighed og virtuel højskole

I år adskiller Politikens højskoletillæg sig mærkbart fra tidligere grundet ét altoverskyggende faktum: Der er ingen elever på skolerne.

Det betyder dog ikke stilstand på højskolerne, der på daglig basis knokler for at etablere nødfællesskaber og højskoleånd online, mens de venter på, at eleverne forhåbentlig vender tilbage i midten af marts.

Læs også: Vi bringer højskoleånden ud, mens højskolerne er lukket ned

I tillægget kan du læse om spirrende grønne initiativer, der manifesterer, at højskolerne i stigende grad har fokus på at gøre bæredygtighed til en naturlig del af hverdagen for eleverne. Både under og efter et højskoleophold.

Du kan også møde musiker Mette Lindberg, der genbesøger Den Rytmiske Højskole, hvor hun var elev for 17 år siden. En tid, hun husker som en ekstra lang Roskilde Festival.

Deruodver indeholder tillægget historier om højskolernes arbejde med mangfoldighed, miljøbevidsthed og et interview med Uffe Elbæk, der brugte højskolen til at bryde fri af gamle roller, mærke efter og finde frem til de værdier, der blev toneangivende for hans videre liv og karriere.

Læs Politikens højskoletillæg online

Læs også: Elever vil isolere sig sammen - ikke hver for sig