Er du klar til kommunalvalget? Her er tre gode grunde til, at du skal huske at stemme

Udgivet 19-10-2021

Inden længe afholdes der kommunalvalg, men hvorfor skal man stemme, og hvad forskel gør det? Højskolelærer Simon Langkjær kommer her med tre grunde til, at du skal huske at sætte dit kryds i november

Den 16. november er der kommunalvalg, og hvis du mangler grunde til at stemme, får du tre herunder. Genrefoto: Canva

Hvorfor skal jeg stemme til kommunalvalget?

Lad os bare være ærlige: Kommunalvalg er ikke kendt for at være blandt de mest ophidsende demokratiske begivenheder i Danmark. Det kan derfor også føles lidt tungt og ligegyldigt at skulle sætte sig ind i de lokale kandidater og tage af sted for at stemme. Men faktisk er det netop ved kommunalvalget, man skal gøre sin stemme gældende.

Det siger Simon Langkjær, der blandt andet underviser i politik på Rødding Højskole. Af samme grund opfordrer han altid sine elever til at engagere sig i det lokale liv, både under og efter deres ophold.

Simon Langkjær, Rødding Højskole

Han kommer her med tre grunde til, at man skal huske at stemme ved valget den 16. november:

1: Deltag i valget, og bliv begejstret

"En overordnet pointe, som gælder for alle demokratiske processer, er, at du ved at deltage ofte bliver mere begejstret og animeret. For det at deltage gør, at valget bliver personligt og vedkommende for dig.

Simon Langkjær, Rødding Højskole

Vi bliver altid gladere for en beslutning, hvis vi selv har været med til at træffe den. Hvis noget bliver bestemt for os – om det er af vores forældre, chefen eller fremmede mennesker – er vi ofte mindre motiverede til at følge beslutningen."

2. Gør en forskel med din stemme

"Mange tænker nok ikke over, at det er på kommunalt plan, at langt de fleste beslutninger, der vedrører vores hverdag, bliver truffet. Der er ret stor forskel på den offentlige velfærd i landets kommuner. Nogle kommuner har måske et godt ry, hvad angår hjemmepleje, og andre når det kommer til børn med særlige behov. Det er fordi, det er kommunalpolitikere og den kommunale administration, der har den største indflydelse på de områder.

Staten sætter rammen og giver de brede linjer, men det er kommunalt, det afgøres, hvordan midlerne skal fordeles. Det er altså der, det for alvor gør en forskel, hvilken kandidat man stemmer på. Det personlige præg fylder mere.

Simon Langkjær, Rødding Højskole

Modsat folketingsvalg handler det heller ikke om at skabe sig en position i kommunalpolitik. Ofte er politikerne allerede i kontakt med de borgere, der bor i kommunen, og der er ikke lige stort fokus på valget fra medierne. Det er mere konsensuspræget, hvilket giver bedre rammer for en fornuftig samtale.

Mange finder politik spændende, fordi det er præget af drama og store følelser. Det kan være kedeligt at følge lokalpolitik, hvor man i højere grad forsøger at træffe pragmatiske beslutninger. Men det er jo det, vi ønsker i et demokrati. Kommunalpolitik lever på den måde i højere grad op til det, vi mener demokratiet bør være – at man lytter og træffer beslutninger ud fra fornuft."

3. Stem, og vær med til at skabe et stærkt lokalt fællesskab

"Hvis man godtager, at demokratiet handler om at deltage og gøre en forskel, kan det at stemme til kommunalvalget hjælpe en til at få tillid til og indflydelse på, hvordan man indretter det lokale fællesskab.

Simon Langkjær, Rødding Højskole

Det er vigtigt at sikre et stærkt fællesskab, hvor man både kan varetage egne interesser og også skabe forudsætninger for, at naboen bliver passet godt på og kan få det gode liv. På den måde er man med sin stemme med til at skabe et mere velfungerende samfund, der hvor man bor.

Så hvis man som borger gerne vil have indflydelse, være deltagende og gerne vil have et demokrati bygget på fornuft, er man forpligtet på at stemme, når der er kommunalvalg."

LÆS OGSÅ: Flere højskoler holder valgarrangementer

Højskolelærer Simon Langkjær opfordrer altid sine elever til at engagere sig i det lokale liv, både under og efter deres ophold. - Foto: Clara Maria Ernst

Læs også: ”Højskolen har hjulpet mig med at finde min plads i klimakampen”

Kommunalvalg 2021

• Afholdes hvert fjerde år i Danmark. I år er det den 16. november, og der skal både stemme til kommunal- og regionvalget.
  • Der vælges mellem 9 og 55 lokalpolitikere til hver kommune, afhængig af dens indbyggertal. Til hvert regionsråd vælges 41 medlemmer.
  • 71 procent stemte ved seneste kommunal- og regionalvalg i 2017. Over halvdelen af stemmerne blev afgivet personligt på en kandidat. Cirka 180.000 brevstemte i 2017, hvilket svarer til næsten seks procent af vælgerne.

Kilde: kl.dk og dst.dk