Sandra vil arbejde inden for politiet: Højskolen har gjort drømmen mulig igen

Udgivet 28-10-2022

MÅNEDENS ELEVPORTRÆT Det var egentlig kampsport, der var i fokus, da 26-årige Sandra Eckhoff startede på Idrætshøjskolen Bosei. Nu har højskolen givet hende mulighed for at jagte en gammel politi-drøm

"Jeg har aldrig rigtig holdt sabbatår, men er bare gået direkte videre fra folkeskole til gymnasiet og universitetet. Da jeg blev færdig efter fem års studier, havde jeg brug for at opleve noget nyt, inden jeg skulle have fast arbejde," siger højskoleelev Sandra Eckhoff. Foto: Annsofie Ott

Af Mette Skov Hansen

Sandra Eckhoff havde egentlig forestillet sig, at hun skulle være biolog i en kommune. At hun efter endt uddannelse måske ville få arbejde ved en myndighed og sidde med noget naturforvaltning eller miljøbeskyttelse af en art.

Men fremtidsplanerne har taget sig en noget anden drejning, efter hun denne sommer afsluttede sin kandidatuddannelse i biologi.

Det var egentlig slet ikke meningen. Men nu jagter jeg en gammel drøm

Sandra Eckhoff, højskoleelev

For nu befinder 26-årige Sandra Eckhoff sig i stedet på Idrætshøjskolen Bosei, hvor hun forbedrer sine chancer for at komme ind hos politiet.

”Det var egentlig slet ikke meningen. Men nu jagter jeg en gammel drøm,” siger hun.

Trængte til at opleve noget nyt

Idéen om at tage på højskole kom af, at Sandra Eckhoff gerne ville prøve kræfter med noget nyt efter studietiden.

Sandra Eckhoff, højskoleelev

”Jeg har aldrig rigtig holdt sabbatår, men er bare gået direkte videre fra folkeskole til gymnasiet og universitetet. Da jeg blev færdig efter fem års studier, havde jeg brug for at opleve noget nyt, inden jeg skulle have fast arbejde. Samtidig havde min sidste studietid under coronapandemien været hård med meget online undervisning hjemmefra og uden meget netværk. Så det motiverede mig til at prøve noget helt andet og til at møde nye mennesker,” siger hun.

Sandra Eckhoff, højskoleelev

Valget faldt på Idrætshøjskolen Bosei, hvor Sandra Eckhoff tilmeldte sig fagtemaet Kampsport. Her kunne hun dyrke judo, karate og taekwondo.

”Jeg har tit tænkt på, at der findes specifikke situationer, hvor det bare kunne være fedt at kunne et eller andet inden for kampsport. Og dette var en gylden mulighed for mig til at prøve kræfter med det. Det er sjovt at prøve – og en speciel følelse i det hele taget at gå rundt i sin judo-gi på skolen,” siger hun.

Efterforsker-drømmen lever

Men undervejs opstod altså en anden mulighed. Tidligere på året fandt Sandra Eckhoff nemlig ud af, at politiet på grund af mangel på betjente har åbnet for flere civile stillinger. Det betyder, at folk udefra kan få lov til at søge ind i politiet.

Og da Idrætshøjskolen Bosei har et godt samarbejde med politiet og politiskolen, skiftede hun over til højskolens fagtema Politi.

Sandra Eckhoff, højskoleelev

”Jeg har altid godt kunnet tænke mig at arbejde med efterforskning og kriminalteknisk arbejde. Jeg er vokset med tv-serien NCIS, hvor jeg så op til kriminalteknikeren Abby Sciuto, og jeg kan godt lide at kigge i mikroskoper efter spor."

For at kunne blive kriminaltekniker, har man dog ind til nu skulle søge ind som politibetjent, hvilket ikke var vejen, Sandra Eckhoff havde lyst til at gå.

"Der er en del aspekter ved arbejdet som almindelig politibetjent, som jeg ikke ser mig selv arbejde med. Jeg vil helst bare arbejde i et laboratorie eller dykke direkte ned i naturvidenskabelige metoder og analyser og andre emner i retsmedicinske eller kriminaltekniske undersøgelser. Men nu behøver jeg ikke længere at skulle gennemføre politibetjentuddannelsen, og så tænkte jeg, at jeg da lige så godt kunne gøre forsøget med en civil stilling og bruge min akademiske uddannelse til noget. For der kommer min kandidat i biologi jo ind i billedet, da den også har givet mig gode redskaber inden for blandt andet retsgenetik, diverse analyser og artsbestemmelse," siger hun.

”Højskolen har overrasket mig positivt”

Undervisningen på højskolens Politi-fagtema består blandt andet af fysisk træning, politirelaterede events og forskellige cases, som er forberedelse til at søge ind i politiet. Sandra Eckhoff ser dog mere målrettet på jobansøgninger, og hun er glad for at komme på ekskursioner, hvor eleverne møder politiets instruktører og andre inden for branchen.

Derudover har hun fag med koreansk og friluftsliv, og hun er generelt rigtig glad for at være kommet på højskole.

Sandra Eckhoff, højskoleelev

”Det har overrasket mig positivt. Jeg er 26 år og frygtede, at jeg tydeligt ville kunne mærke, at jeg var en af de ældste. Den formodning har jeg fået skudt til jorden. Det er fedt. Folk er søde, og jeg får det sociale, jeg har savnet under corona – og mere til,” siger hun.

Det er en fed oplevelse og nok noget af det bedste, jeg har gjort for mig selv.

Sandra Eckhoff, højskoleelev

”Man lærer hinanden at kende på helt andre måder. Det er en fed oplevelse og nok noget af det bedste, jeg har gjort for mig selv.”

Månedens elevportræt

Hver måned deler HøjskoleNYT en elevfortælling fra en af landets folkehøjskoler. Du kan også møde både eleven og højskolen på Højskolernes Instagram-profil i denne uge.

Overvejer du at tage på højskole?

Har du overvejet at tage på højskole et sted i landet?

Det kræver ingen specielle forudsætninger eller uddannelsesmæssig baggrund at blive elev på en højskole. Du får heller ikke karakterer eller skal gå til eksamener, når du afslutter dit ophold.

Til gengæld får du lov til at forme undervisningen sammen med dine lærere, så du kan gå i dybden med de projekter og temaer, du synes er spændende.

Læs mere om livet på højskole her.

Få tips til, hvordan du vælger den rigtige højskole her.