Af Sanne Dall Kristensen
Da Terese Jakobsen var yngre, havde hun det mentalt dårligt. Det gik især ud over de sidste år i folkeskolen.
”Jeg havde ret mange problemer, da jeg var yngre, så jeg har ikke rigtig været i skole i 8. og 9. klasse. Jeg har fået mit afgangsbevis fra 9. klasse, selvom jeg ikke var der. Så jeg har bestået eksaminerne, men karaktererne er ikke rigtig der, hvor jeg ligger,” fortæller hun.
Terese ønskede at forbedre sine karakterer og blive dygtigere fagligt. Som 18-årig havde hun aldrig set højskole som en mulighed. Hun havde en idé om, at det var en slags efterskole for voksne. Men da hun hørte, at man kan tage et højskoleophold og samtidig få undervisning i dansk og matematik, kastede hun sig ud i det. Et besøg på Brande Højskole overbeviste Terese om, at hun ville give højskolen en chance.
"Jeg syntes, lærerne var meget imødekommende og søde. Selvom jeg ikke vidste så meget om højskole, så syntes jeg, at det virkede ret fedt hele konceptet, og så endte jeg med at starte. Jeg var meget nervøs den første dag. For hvordan det ville komme til at være, om jeg ville få venner, og om jeg ville føle mig tryg. Men allerede efter aftensmaden begyndte det at klare lidt op i de der bekymringer, for så begyndte jeg at snakke lidt mere med de andre, og så blev det bare lidt rarere at være der.”
Jeg har aldrig rigtig været en del af et fællesskab med andre unge før. Det gør en kæmpe forskel, at jeg har oplevet det. På højskolen har jeg lært meget om at have relationer til andre mennesker, og det er blevet nemmere for mig. Det var nok ikke kommet, hvis jeg ikke var taget på højskole.
Terese Jakobsen, elev.
To 12-taller
Terese fandt sig godt til rette i rammerne på Brande Højskole. Hun fulgte højskolens lange kurser både i efteråret 2022 og i foråret 2023 og indgik i højskolens fællesskaber og i undervisningen på lige fod med andre elever. Brande Højskole har et særligt samarbejde med VUC, der gør, at Terese sideløbende med højskoleopholdet kunne være tilmeldt VUC som selvstuderende. På højskolen fik hun undervisning i dansk og matematik af højskolens lærere. Hun afsluttede forløbet med at gå til eksamen på VUC.
Efter sit første ophold aflagde Terese eksamen i dansk, og efter forårsopholdet gik hun til afgangsprøve i både historie og i samfundsfag – begge fag blev afsluttet med 12-taller. Sideløbende fugte hun højskolens fag som for eksempel "Krea" og "Ud i det blå". I disse fag var der ingen eksamen, da alle højskoler er eksamensfri.
Overrasket over fællesskabet
Rent fagligt fik Terese meget ud af sine ophold på Brande Højskole. Alligevel er det det sociale, hun nævner som det vigtigste, hun tager med sig. Betydningen af at blive en del af et fællesskab kom bag på hende.
”Det havde jeg nok ikke rigtig regnet med, da jeg startede. Jeg har tidligere været meget indelukket, og jeg havde tænkt, det ville fortsætte sådan. Men det ændrede sig virkelig,” siger hun.
Hun var især overrasket over den velvilje, hun oplevede hos de andre elever på højskolen. Lysten til at lære hinanden at kende og til at skabe gode relationer mindede ikke om noget, hun havde oplevet før.
”At mærke så mange unge mennesker, som er klar på at være sociale og at få den her oplevelse sammen, det var virkelig en rar følelse,” fortæller hun.
Hun lægger ikke skjul på, at hun indimellem også var lidt overvældet af højskolens fællesskab.
”Nogle gange var det også lidt voldsomt, at der var så mange mennesker. Måske fordi jeg selv har haft det skidt psykisk, så kunne det godt være lidt meget, at der var mange mennesker. Der kan det godt være hårdt, at man skal være på,” forklarer hun.
Det er dog også fællesskabet, hun har lært mest af.
”Jeg har aldrig rigtigt været en del af et fællesskab med andre unge før. Det gør en kæmpe forskel, at jeg har oplevet det. På højskolen har jeg lært meget om at have relationer til andre mennesker, og det er blevet nemmere for mig. Det var nok ikke kommet, hvis jeg ikke var taget på højskole,” siger hun.
”På højskolen har man en struktureret hverdag, men det er lidt mere frit. Man får ro til at gøre de ting, man interesserer sig for, og man lærer en hel masse mennesker at kende og får virkelig gode venner. Det gør noget helt særligt.”
Terese, elev.
Udvikling og relationer
Terese blev så glad for Brande Højskole, at hun har besluttet at tage et ophold mere. Denne gang uden eksaminer på VUC. I efteråret 2023 vil hun i stedet have ro til at fokusere mere på sig selv, sin egen udvikling og sine relationer. Netop det at kunne slappe lidt af fagligt og lære sig selv bedre at kende, mener hun, er en god grund til at tage på højskole:
”Hvis man har været presset af for eksempel at gå i gymnasiet, tror jeg, at det kan gøre noget godt for én af tage på højskole. På højskolen har man en struktureret hverdag, men det er lidt mere frit. Man får ro til at gøre de ting, man interesserer sig for, og man lærer en hel masse mennesker at kende og får virkelig gode venner. Det gør noget helt særligt.”
Efter højskolen vil Terese gerne tage en HF og efter det måske læse historie eller statskundskab. Lige nu glæder hun sig dog bare til at komme tilbage til Brande Højskole.
”Det er lidt underligt at være væk derfra. Jeg glæder mig til at starte igen. Selvom jeg har prøvet det før, så bliver man stadig lidt nervøs. Men så bliver det godt bagefter. Det glæder jeg mig til,” siger hun.