Jacob Graven

Hvad drømte du om at blive, inden du tog på højskole?

Jeg havde ikke et klart billede af, hvad jeg ville, og jeg havde i hvert fald ikke forestillet mig, at jeg ville ende som bankøkonom. Jeg var dog ret sikker på, at jeg skulle læse en samfundsfaglig uddannelse, for jeg interesserede mig for politik og samfund. Så et job som politiker, journalist eller politisk embedsmand havde strejfet mig.

Fik højskoleopholdet dig til at ændre planerne?

Det ændrede ikke på min plan om, at jeg skulle læse en samfundsfaglig uddannelse. Jeg var på en idrætshøjskole, så det var en anden boldgade - men jeg følte, jeg havde brug for en tid, hvor jeg beskæftigede mig med noget helt andet end at læse tykke bøger, som jeg vidste, jeg skulle gøre de næste mange år. På højskolen fik jeg lov til at beskæftige mig med en anden stor interesse, nemlig idrætten.

Hvad betød højskoleopholdet for dig?

Det betød selvfølgelig, at jeg fik en masse ny viden om idræt, men det betød også, at jeg fik skærpet mine evner til at formidle min interesse for politik og økonomi. På den højskole, jeg gik på, var der nemlig ikke mange, der interesserede sig for de emner - her handlede det primært om sport.

Men fordi jeg netop talte med folk med helt andre interesser, blev jeg meget skarpere til at formidle, og jeg fandt ud af, at jeg er god til at forklare komplicerede ting for folk. Derfor begyndte jeg også at overveje, om mit fremtidige job måske skulle være et, hvor jeg skulle formidle noget af det her stof, som mange opfatter som kedeligt eller har svært ved at forstå.

Hvad var det bedste ved opholdet?

Det var at få mulighed for at sætte fuld fokus på noget, der virkelig interessererede mig. Desuden betød det sociale på skolen meget for mig. Man bor så tæt sammen med andre mennesker, der er så forskellige fra en selv, og man lærer en masse nye mennesker at kende.

Hvorfor vil du anbefale andre at tage på højskole?

For mig var det en rigtig god oplevelse, fordi man får mulighed for at lære sig selv bedre at kende. Det lyder lidt som en kliche, men på højskolen arbejder man med en masse nye ting, man måske ikke har beskæftiget sig med før, og man møder en masse nye mennesker, og det giver helt unikke muligheder for at udvikle sig i stedet for at køre i det samme gamle spor hele tiden.

Man får et rum, hvor man kan trække vejret dybt og finde ud af, hvad der interesserer en, og hvad man er god til.

Hvad er en højskole?

Hvis du ikke helt har styr på hvad der gør en højskole til en højskole, så har vi et svar.

Få svar: hvad er en højskole

Find højskolekursus

Find et højskoleophold, der passer til dig. Vælg mellem 75 højskoler og over 200 fag.

Søg kurser