Hvad var det bedste ved højskoleopholdet for dig?

Det var, at jeg fik lov til at bruge så meget tid på at dedikere mig til det, der er vigtigt for mig. Samtidig med at jeg fik mødt en masse af de venner, som jeg har stadigvæk. Det er helt uvurderligt at have haft den oplevelse.

Hvorfor valgte du at tage på højskole?

Jeg valgte højskolen, fordi at det virkede som om, at det var der, jeg ville lære mest i forhold til skuespillet. Inden jeg tog på højskole, var det teaterskuespil, jeg var rettet imod. Men på højskolen begyndte jeg at træne og spille foran kameraet. Og det ændrede mit syn på skuespillet fuldstændig, fordi der er det fascinerende ved filmskuespillet, at din første og primære opgave er at stoppe med at spille skuespil. Hvis du lader som om, eller hvis du forestiller dig at være noget, så virker det falsk foran kameraet. Så derfor var disciplinen en hel anden, end hvad jeg havde prøvet i skoleforestillinger og sådan noget. Det var virkelig bare at blive pillet af og så stå der og være sig selv foran et kamera. Det fascinerede mig helt vanvittigt. Nu handlede skuespillet om at være så ærlig som muligt foran kameraet.

Hvad har højskoleopholdet betydet for dig?

Højskoleopholdet betød altså sindssygt meget, fordi det sendte mig ud på den vej, jeg har været på lige siden. Altså hvis ikke jeg var taget på den højskole, så var jeg ikke kommet ind på skuespillerskolen i Købehavn. Så var jeg ikke kommet ind i branchen.

Hvorfor vil du anbefale andre at tage på højskole?

Jeg kommer fra Sydsjælland og tog på højskole oppe i Midtjylland, hvor jeg ikke kendte nogen af dem, der startede. Det er en kæmpe oplevelse at bo sammen med mennesker, som måske er meget anderledes end dig, og som måske har haft et helt andet liv. Det kræver, at man åbner sig op og accepterer andre. Det ville mange kunne lære noget af.

Hvad er en højskole?

Hvis du ikke helt har styr på hvad der gør en højskole til en højskole, så har vi et svar.

Få svar: hvad er en højskole

Find højskolekursus

Find et højskoleophold, der passer til dig. Vælg mellem 75 højskoler og over 200 fag.

Søg kurser