Kristian Gintberg

Fandt sin egen vej på højskolen

Højskolen fik mig til at ændre planer.

Kristian Gintberg

Da DR en dag ringede til forstanderen på Rødkilde Højskole for at høre, om en af eleverne kunne have lyst til at komme til casting på et dyreprogram for børn, var det Kristian, der blev spurgt. Forstanderen havde allerede på dette tidspunkt fornemmet, at Kristian måske i virkeligheden ville noget andet med skuespillet, end han oprindeligt havde troet.

"Undervejs fandt jeg lige som ud af, at jeg gerne ville noget andet. Jeg ville hellere skrive og finde på mit eget, lave noget gak og løjer og køre min egen stil."

Og sådan gik det til, at han blev børnevært på et DR-program, hvor han skulle være bæver, hvilket viste sig at være det helt rigtige på det tidspunkt.

"Højskolen fik mig til at ændre planer på den måde, at den rustede mig til at optræde og kombinere forskellige interesser."

På den måde åbnede højskolen nogle nye veje, som han ikke havde overvejet tidligere. Derfor har det haft en særlig betydning, at forstanderen foreslog ham at tage til den casting på DR.

"Min forstander har betydet rigtig rigtig meget. Han var indbegrebet af højskole. Fagligt virkelig begavet og samtidig meget rummelig som menneske. Der var ikke noget snæversyn og arrogance. Han var nysgerrig og viste, at bare fordi, man er god til én ting, så er det ikke fordi, at det er den eneste retning at gå. Det synes jeg er beundringsværdigt."

Lærerigt fællesskab

"Mit højskoleophold har betydet virkelig meget for mig og været en af de bedste perioder i mit liv. Ud over at lære vildt meget om alt muligt, så er det bare det fedeste sociale fællesskab. Og så har jeg aldrig sejlet så meget i kano, spist så mange leverpostejsmadder og drukket så mange bajer, som jeg gjorde der. Det var fantastisk."

På en teaterhøjskole foregår meget af undervsiningen på gulvet frem for i et klasselokale. En form, Kristian satte stor pris på:

"Undervisningen trængte virkelig ind under huden på mig og var enormt nem at fordøje og omsætte til noget brugbart."

Men læringen fortsatte også uden for teateralen, fortæller han:

”Det sociale gør vildt meget – både for det, man skal lære, og så er det fedt at bo sammen med så mange mennesker. Man lærer folk at kende på en helt anden måde,” siger Kristian og fortsætter:

”Jeg tror nogle af de ting, jeg tror, at jeg har lært i undervisningen, har jeg nok i virkeligheden lært ved at være på højskolen, når jeg havde fri. Der er simpelthen noget i at bo sammen, feste sammen, spise sammen og sove sammen. Det gør helt vildt meget. Jeg tror også, det er derfor, at nogle mennesker flytter i kunstnerkollektiver, fordi man lærer enormt meget af hinanden.”

Ikke noget rigtigt og forkert

Hvis du vælger at gå en lille omvej, er det ikke forkert. Det er bare en anden retning til at nå det mål, du gerne vil.

Kristian Gintberg, tv-vært

For mange af de andre elever var højskoleopholdet en måde at forberede sig til at komme ind på teaterskolen, men for Kristian blev højskolen dét sted, hvor han fik afprøvet forskellige interesser og blev mere klar over, hvad han i virkeligheden gerne ville efterfølgende:

”Der er sådan et frirum på en højskole til at prøve forskellige ting af. I mit tilfælde var formålet at lære noget om skuespil og teater, men samtidig fik vi lov til at kombinere det med musik, film scenografi og tv. Der er ikke noget rigtigt og forkert på en højskole, men der er en retning. Og hvis du vælger at gå en lille omvej, er det ikke forkert. Det er bare en anden retning til at nå det mål, du gerne vil.”

Selvom man på højskolen har mulighed for at fordybe sig i sine interesser, vil man typisk også opleve at blive udfordret til at prøve noget nyt, siger Kristian:

"På højskolen lærte jeg at sige ja til nogle flere ting. Det med at gå sammen med en masse forskellige mennesker med en masse forskellige interesser har gjort, at jeg ikke er så afvisende over for ting, som jeg var før,” afslutter han.

Find højskolekursus

Find et højskoleophold, der passer til dig. Vælg mellem 75 højskoler og over 200 fag.

Søg kurser