Tina Müller

Droppede seminariet og tog på højskole

Tina Müller er sportsjournalist hos Danmarks Radio, men det har ikke altid ligget i kortene, at hendes karriere skulle forme sig sådan. Det var nemlig et frø, der først blev sået, da hun efter et år på lærerseminariet besluttede sig for at stoppe og tage på højskole.

Inden Tina tog på højskole, havde hun gået et år på lærerseminariet. Men da året var gået, var hun overbevist om, at det ikke var det rigtige for hende:

"Jeg havde ellers i mange år tænkt, at jeg skulle være lærer og undervise i idræt. Men efter et år, hvor jeg havde været lidt skuffet over niveauet, var jeg overbevist om, at det ikke var det rigtige."

I sin søgen efter en ny vej at gå tog hun på idrætshøjskole, hvor der skulle vise sig at åbne nye muligheder.

"Det er faktisk lidt mærkeligt at tænke på, at hvis jeg ikke var taget på højskole, havde jeg ikke fået øjnene op for, at jeg kunne søge ind på universitetet, og så havde jeg heller ikke søgt en praktikplads i sportens verden. Og så havde jeg heller ikke været i den position i Danmarks Radio, hvor jeg er i dag. Så det er faktisk mit højskoleophold, der har sendt mig denne vej."

Der er ingen andre i Tinas familie, der har gået på universitetet, så hun havde ikke undersøgt den mulighed, før hun mødte sin roomie på højskolen, som introducerede hende for et helt nyt univers af fag, man kunne læse.

"Det har betydet rigtig meget for mig og det menneske, jeg er blevet. Jeg var nok havnet et helt andet sted, hvis jeg ikke var taget på højskole, så jeg er faktisk dybt taknemmelig for, at jeg tog afsted."

Højskolen er som en slikbutik

Tina Müller

Tina gik på Idrætshøjskolen i Århus, hvor hun fik mulighed for at sammensætte sit eget skema og boltre sig i sportsaktiviteter fra morgen til aften:

”Der er en helt særlig ånd på en højskole. Der er fællesskab, faglighed og frihed. Det er lige som at træde ind i en slikbutik, hvor man kan pege på alt det, du allerhelst vil. Jeg tog på idrætshøjskole, og det var et slaraffenland. Jeg kunne fx spille fodbold om morgenen, svømme om eftermiddagen og spille tennis om aftenen. Der var masser af begejstring, passion og glæde viklet ind i en masse fællesskab, gode venskaber og rigtig mange sjove minder," fortæller Tina og uddyber:

"I en tid hvor det hele går så stærkt, har vi har brug for et mentalt pusterum. Og det er et højskoleophold i den grad, for det er her, du har ro og tid. Der er sjov og ballade, men du har også mulighed for at mærke dig selv og finde den retning, du gerne vil. Det kan være med til at forme dig og gøre, at du måske vælger en anden vej end den, du umiddelbart havde forestillet dig. Man får et frirum til at finde sig selv som menneske, og det tror jeg, at rigtig mange af os kan have stor gavn af."

Et frirum til at finde sig selv

Det sociale liv på skolen er en af de ting, Tina husker tydeligt, og som har været med til at forme den person, hun er i dag:

"Et højskoleophold er ret intenst, fordi man er sammen 24/7, men det gør også, at man lærer hinanden hurtigere at kende. Man ser både de gode og dårlige sider og bliver bedre til at rumme hinanden. Jeg ville ønske, at højskoleophold var en del af vores uddannelsesforløb, fordi det giver så meget, som jeg ikke tror, man kan få ved fx at gå i folkeskole, på gymnasiet eller på universitetet," slutter hun.

Find højskolekursus

Find et højskoleophold, der passer til dig. Vælg mellem 75 højskoler og over 200 fag.

Søg kurser