GENSTART: Fra direktør til højskoleelev

Udgivet 13-12-2021

Kommentarsporet på Anne Bisbjerg Lees LinkedIn-profil blev væltet, da hun i efteråret 2020 ændrede sin profiltekst fra Vice President for People & Organization i Novozymes til højskoleelev på Ubberup højskole. Et kontroversielt karriere-skridt i en verden af lyseblå skjorter. Nu håber hun, at flere tør gøre det samme.

Anne Bisbjerg Lee, Chef for HR og Kommunikation i LB Forsikring

53-årige Anne Bisbjerg Lee havde arbejdet solen sort i alt for mange år og negligeret sig selv og sin kreative åre. Da det går op for hende, at hun ikke længere kan mærke sig selv, er der kort fra tanke til handling. Der stod højskole på bucketlisten, og tiden var inde til at skifte det internationale topjob ud med en helt ny scene.

”Jeg har været optaget af at leve op til krav og forventninger rundt omkring mig. Efter at have gjort det så længe, havde jeg brug for at blive nulstillet, komme ned i tempo og tilbage til mig selv. Nære min krop med sund kost, bevægelse, kreativitet og refleksion.”

Et afbud på et ellers fuldt booket efterårshold gjorde drømmen til virkelighed, og Anne Bisbjerg Lee kunne starte på Ubberup Højskole i efteråret 2020. Det første, hun gjorde, var at opdatere sin LinkedIn-profil, som flød over med opbakning og søde kommentarer på den lidt kontroversielle udmelding:

”Jeg valgte at satse og stå ved mit valg. Og samtidig gøre det helt offentligt i det udstillingsvindue, der er min karriereplatform. For mig var det også lidt et skridt ud i intetheden.”

Alternative ruter til et godt liv

Anne Bisbjerg Lee beskriver sig selv som en lidt skæv profil i den finansielle branche, der er meget strømlinet og fyldt med mænd i lyseblå skjorter. Dog mener hun ikke, at det er en modsætning imellem at leve et godt og velafbalanceret liv samtidig med, at man har et lederjob.

Da opholdet på Ubberup lakkede mod enden, startede hendes søgen efter nye veje i arbejdslivet. Headhunterne havde lidt svært ved at se den røde tråd i valget om at tage på højskole midt i en karriere, der bragede fremad, men for Anne Bisbjerg Lee blev højskolen netop kompasset, der fik hende til at se i den rigtige retning.

I dag er hun Chef for HR og Kommunikation hos LB Forsikring og bor på landet med sin mand, børn og høns.

”Jeg er blevet en del af en mindre organisation og har fået bredt mit arbejdsområde ud, så jeg sidder med HR, kommunikation og bæredygtighed. Det er nogle områder, jeg synes er fede at få lov at lede. Og samtidig træder jeg ind i det liv, jeg gerne vil have, som ikke kun handler om mit arbejdsliv, men om hele mit liv.”

Højskolen er relevant for erhvervslivet

På trods af det store udbytte, Anne Bisbjerg Lee tog med sig fra Højskolen, savnede hun at møde flere som hende selv.

”Man skal have et stærkt personligt drive for at række ud til fællesskabet, når der ikke er nogen, der ligner en selv. Det kan være noget af en overvindelse. Jeg håber, højskolerne tager stafetten op og gør noget mere for at nå karrieremennesker som mig. Der bliver brugt tusindvis af kroner på at udvikle topledere og chefer på store anerkendte business schools, men højskoler kan bidrage med noget helt andet og mere essentielt: En 360 graders personlig udviklingsrejse. For at kunne give af sig selv og være en god leder, skal der fyldes på tanken. Dannelsesmæssigt, menneskeligt og relationelt.”

Noget tyder da også på, at moderne management lingo er på retræte til fordel for et mere helhedsbaseret dannelsesperspektiv, hvor lederskab også handler om at turde fejle, stille spørgsmål og være nysgerrig.

Som eksempel åbnede tidligere fodboldspiller og sportsdirektør Troels Bech og business coach Jakob Aagaard en ny Ledelseshøjskole i august, der inspireret af Grundtvig og højskoletanken fokuserer på læring gennem dialog. Så mens jakkesæt og visitkort bliver hjemme, skal forløbet skabe rum for samtale og refleksion samtidig med, at kursisterne – formentlig lidt uvant fra deres arbejdsliv – også skal synge fællessang og vandre ture langs kysten.

Med Anne Bisbjerg Lees fortælling om et højskoleophold midt i karrieren og nye strømninger i moderne ledelse, kan højskolerne måske med fordel rette blikket mod en målgruppe, der ikke af sig selv opsøger højskolen som et muligt boost af deres tilværelse og arbejdsliv.