Flere højskoler deltog for første gang på dannelsesfestival

Udgivet 23-08-2022

I midten af august blev dannelsesfestivalen Resonans afholdt for anden gang på Oure Højskole. Blandt deltagerne var lærere og elever fra Silkeborg Højskole, og to af dem fortæller her om deres oplevelse.

Foto: Silkeborg Højskole

Af Mette Skov Hansen

Landets højskoler har på det seneste holdt en række forskellige festivaler med fokus på alt fra kultur til seniorliv og demokrati.

I midten af august var turen kommet til dannelsesfestivalen Resonans, som fandt sted for bare anden gang på Oure Højskole, og som i år er blevet til i et samarbejde med Højskolerne.

Festivalen bød på debatter, samtaler og musikalske indslag med fokus på mennesket i den digitaliserede verden, og med over 1200 besøgende tredoblede den besøgstallet fra sidste år.

Flere deltagende højskoler

Blandt de deltagende i år var der også flere højskoleelever og -lærere end sidste år. Fra Silkeborg Højskole havde man valgt for første gang at sende alle elever og flere lærere.

Blandt lærerne var Inger Trige Demant, der underviser i politik og debat.

Inger Trige Demant, lærer på Silkeborg Højskole

"Det bedste ved festivalen var, at eleverne fik en oplevelse af at kunne komme tæt på nogle af dem, der sidder på magten og fylder i medierne. Efter debatterne kunne de gå hen til dem på græsplænen. Nogle fik taget selfies med Uffe Elbæk. Det at være så tæt på dem var fedt for eleverne at opleve,” siger hun.

Dog ærgrede hun og hendes elevhold sig over, at oplægget med den tyske sociolog Hartmus Rosa, som er dykket ned i resonans-begrebet, var online og over en dårlig forbindelse.

Fedt, når de unge fik en stemme

Med fra Silkeborg Højskole var også Amalie Salling. Den 21-årige højskoleelev deltog selv i debatten "Den glemte kvindekamp?", som ifølge hende var dagens højdepunkt og spændende at følge som både deltager og observatør.

Det var en fantastisk oplevelse at være blandt så holdningsprægede og stærke kvinder. De var villige til at få noget for hånden og skubbe samfundet i en mere ligestillet retning.

Amalie Salling, elev på Silkeborg Højskole

"Det var tydeligt at mærke, at kvinderne, der var med i panelet, ligesom jeg selv, var meget passionerede omkring deres sag. Det var en fantastisk oplevelse at være blandt så holdningsprægede og stærke kvinder. De var villige til at få noget for hånden og skubbe samfundet i en mere ligestillet retning,” siger hun og tilføjer, at debatpanelet bestod af to højskoleelever og debattørerne Geeti Amiri og Khaterah Parwani, der begge har etnisk minoritetsbaggrund.

Generelt ser Amalie Salling dog gerne, at der kommer flere unge deltagere - og paneldeltagere - på Resonans i fremtiden.

"Som ung, der selv var både en del af en debat og observerede et par debatter, var diversitet i panelet savnet. Der manglede ofte den unge stemme. I stedet, som ung, fik man den ældre generations holdning og syn på dannelse for unge - oplevelsen var, at man talte om de unge og ikke med dem," siger hun.

Tilfreds forstander

Også Jasper Gramkow Mortensen, der er skoleleder og forstander på Oure Højskole samt en af initiativtagerne til Resonans, var godt tilfreds med årets festival. Ifølge ham var det fantastisk at mærke opbakningen og debativeren fra de mange fremmødte festivalgæster.

Vi har et stort ønske om at sætte spor på samfundsdebatten om dannelse og styrke den demokratiske dialog om det, som gør os til gode, oplyste og sociale mennesker.

Jasper Gramkow Mortensen, forstander på Oure Højskole

"Vi har i år skruet op for ambitionsniveauet. Programmet har været stærkere, og festivalelementerne har været flere. Besøgstallene afslører, at det har båret frugt - og den udvikling er vi meget glade for. Vi har et stort ønske om at sætte spor på samfundsdebatten om dannelse og styrke den demokratiske dialog om det, som gør os til gode, oplyste og sociale mennesker,” lyder det fra forstanderen.

Resonans

• Er en dannelsesfestival om mennesket i en digitaliseret verden. Den er sat i verden for at bidrage til udviklingen af et nyt og tidssvarende dannelsesbegreb.
  • Blev afholdt for første gang i 2021 på Oure Højskole og for anden gang samme sted den 20. august i år. Det skete med en række debatter, samtaler og oplæg, hvor dannelsesbegrebet blev diskuteret og perspektiveret fra forskellige vinkler. I år skete det desuden i partnerskab med Højskolerne og Det Kgl. Danske Musikkonservatorium.
  • Er sat i verden af en styregruppe bestående af erhvervskvinde Stine Bosse, skuespiller Thure Lindhardt, direktør Lars Seeberg , Jasper Gramkow Mortensen (skoleleder og forstander for Oure Højskole) og Christian Have (debattør, kommunikationsekspert og indehaver af HAVE Kommunikation & PR).
    Er støttet af Lauritzen Fonden, Svendborg Kommune og SEAF Almennyttige Fond.