Elektra søgte en højskole med klimaprofil: Her gør alle sit for at passe på vores klode

Udgivet 06-09-2022

MÅNEDENS ELEVPORTRÆT Klima og miljø var nogle af de afgørende faktorer, da Elektra Lucia Lyholm-Raagaard valgte højskole. På Højskolen Mors dyrker hun nu både kreative fag og bæredygtige løsninger med andre unge.

"Jeg valgte at tage på højskole, fordi jeg elskede at være på efterskole og gerne ville noget lignende igen,” siger Elektra Lucia, som går på Højskolen Mors. Foto: Højskolen Mors

Af Mette Skov Hansen

Da Elektra Lucia Lyholm-Raagaard skulle vælge højskole, var der bestemte fag og faktorer, som var vigtige for hende.

Der var dels nogle kreative færdigheder, hun gerne ville dyrke som musik og det at skrive. Og så var det vigtigt for hende, at højskolen arbejdede med bæredygtighed.

Elektra Lucia Lyholm-Raagaard, højskoleelev

”Højskolens klimafokus var noget af det, jeg vægtede højest, da jeg skulle vælge. Jeg går meget op i, at vi skal passe bedre på vores klode og tage klimaforandringerne alvorligt. Så det var for eksempel vigtigt for mig, at køkkenet tilbød vegansk mad, og at studieturen ikke indebar rejser med fly,” siger 20-årige Elektra, der kommer fra Odense.

Naturen får en vigtig rolle

I dag går Elektra på Højskolen Mors i Nordjylland, hvor der blandt andet er fag som udeliv, permakultur og udekøkken. Selv har hun det sidstnævnte fag for tiden.

Det er rart, at det grønne fokus også afspejler sig i køkkenet, hvor vi laver maden fra bunden i stedet for at bruge reproducerede fødevarer. Jeg synes, vi bliver bragt tættere på naturen.

Elektra Lucia Lyholm-Raagaard, højskoleelev

”Vi lærer blandt andet at holde have og høste og sanke i den vilde natur. Vi finder hyben ved stranden, laver kompot og fermenterer. Det er rart, at det grønne fokus også afspejler sig i køkkenet, hvor vi laver maden fra bunden i stedet for at bruge reproducerede fødevarer. Jeg synes, vi bliver bragt tættere på naturen,” siger hun og tilføjer, at det også er rart at dele de oplevelser med andre unge.

Elektra Lucia Lyholm-Raagaard, højskoleelev

”Mit indtryk er, at klimaet fylder hos ret mange af eleverne på højskolen. Det skaber en stemning af, at her gør alle sit for at passe på vores klode. Det giver mig en form for ro.”

Fokus på klimaet

På Højskolen Mors er der i løbet af de lange kurser også to store projekter, som eleverne laver på tværs af deres fag. Her regner Elektra Lucia også med, at klimaet kan komme til at fylde.

I dag havde jeg faget ’forfatterværksted’, hvor vi skrev digte om naturen, og her blev mit digt pludselig til et klimadigt. Så klimaet er indgroet i undervisningen på naturlige måder.

Elektra Lucia Lyholm-Raagaard, højskoleelev

”Det sker jo generelt i mange af de ting, vi laver på skolen. I dag havde jeg faget ’forfatterværksted’, hvor vi skrev digte om naturen, og her blev mit digt pludselig til et klimadigt. Så klimaet er indgroet i undervisningen på naturlige måder,” siger hun.

Egentlig blev Elektra også positivt overrasket over, hvor mange højskoler der lader til at prioritere bæredygtighed i dag.

Elektra Lucia Lyholm-Raagaard, højskoleelev

”Da jeg skulle vælge højskole, gik jeg ind på Højskolernes hjemmeside og kiggede dem alle igennem for at se, om de opfyldte mine krav. Og der fandt jeg ud af, at der faktisk er flere, end jeg havde turdet håbe på, der har et klimafokus. Det er fedt, synes jeg,” siger hun.

Husk at tage initiativ

Klima betyder dog ikke alt, når man vælger højskole. I hvert fald ikke for Elektra, som også nyder de kreative fag, naturen omkring Højskolen Mors og det sociale liv på skolen.

Jeg valgte at tage på højskole, fordi jeg elskede at være på efterskole og gerne ville noget lignende igen. Men det ekstra gode ved højskole er, at man kun har fag, man er interesseret i.

Elektra Lucia Lyholm-Raagaard, højskoleelev

"Det har været helt fantastisk at starte på højskole. Det føles som om, at vi har gået her i meget længere tid, end vi har, fordi vi alle allerede kender hinanden så godt. Jeg valgte at tage på højskole, fordi jeg elskede at være på efterskole og gerne ville noget lignende igen. Men det ekstra gode ved højskole er, at man kun har fag, man er interesseret i,” siger Elektra, som tror, hun kommer til at tage fra højskolen med en masse nye og tætte venskaber.

”Og så tager jeg nok herfra med en note til mig selv om, at jeg skal huske selv at tage initiativ til de ting, jeg gerne vil, og ikke bare vente på, at andre sætter noget i gang.”

Månedens elevportræt

Hver måned deler HøjskoleNYT en elevfortælling fra en af landets folkehøjskoler. Du kan også møde både eleven og højskolen på Højskolernes Instagram-profil i denne uge.

Overvejer du at tage på højskole?

Har du overvejet at tage på højskole et sted i landet?

Det kræver ingen specielle forudsætninger eller uddannelsesmæssig baggrund at blive elev på en højskole. Du får heller ikke karakterer eller skal gå til eksamener, når du afslutter dit ophold.

Til gengæld får du lov til at forme undervisningen sammen med dine lærere, så du kan gå i dybden med de projekter og temaer, du synes er spændende.

Læs mere om livet på højskole her.

Få tips til, hvordan du vælger den rigtige højskole her.