Grundlovsdag på højskoler

Vil du fejre Grundlovsdag på en højskole?

Mange højskoler inviterer traditionen tro til Grundlovsdag med spændende gæster, taler og musik. Vær med den 5. juni når højskolerne hylder og mindes den den demokratiske arv og historiske betydning af grundloven.

Her får du overblikket over de højskoler, der holder grundlovsarrangementer, som er åbne for gæster.

Se grundlovsmøder på højskoler

Om Grundlovsdag

Grundlovsdag er en årlig begivenhed, der finder sted den 5. juni i Danmark. Denne særlige dag er dedikeret til at fejre grundstenen i det danske demokrati: Grundloven.

Grundloven blev vedtaget den 5. juni 1849. Forfatningen er en milepæl i dansk historie og har dannet grundlaget for landets politiske system og borgernes rettigheder.

Grundlovsdag er en dag, hvor danskerne kan reflektere over betydningen af ​​Grundloven og fejre de rettigheder og friheder, den giver dem.

På Grundlovsdag afholdes der forskellige arrangementer og ceremonier over hele landet, og højskolerne deltager i fejringen med deres egne arrangementer.

Mange danskere samles for at lytte til taler fra politiske ledere og nyde musikalske optrædener. Det er også en dag, hvor politiske spørgsmål og debatter diskuteres, og hvor fællesskabet styrkes gennem deltagelse og engagement.

Grundlovsdag er ikke kun en dag for festligheder, men også en mulighed for at reflektere over værdien af ​​demokrati, frihed og retsstaten. Det er en tid til at mindes og værdsætte de fremskridt, der er blevet opnået gennem årene, og til at forpligte sig til at bevare og styrke det danske demokrati for kommende generationer.