Børkop Højskole

Om skolen

Børkop Højskole er en folkehøjskole på folkekirkens grund i tilknytning til Indre Mission i Danmark.

Velkommen til et fællesskab om undervisning, sport, kreativitet, musik, rejser mm. - altsammen med udgangspunkt i tillid til Bibelen som den kristne tros grundlæggende sandhed. Vi lægger vægt på det enkelte menneskes ret og frihed, mens vi samtidig gerne vil udfordre til en levende samtale og spændende dialog.

Læs mere om skolen

Læs om vores lange kurser

Læs om vores korte kurser

Vores kernefag

Billedkunst
Etik
Kristendomskundskab
Religion
Outdoor
Rytmisk musik
Sangskrivning
Spiritualitet

Fag og emner

Undervisningen i hovedfagene danner basis for musiske, kreative og praktiske tilbud og øvelser på tværs af faggrænser og grupper. Vi ønsker derved at formidle oplysning og almenviden ud fra en kristen livsholdning, fremme kreativiteten og give den enkelte et nuanceret billede af det kristne livs- og menneskesyn til personlig afklaring.

Læs om fagene på CLASSIC

Læs om fagene på PASSION

Læs om fagene på Lovsangsskolen

Læs om kurset GDT

Praktiske informationer

Sådan bor du

Du får et møbleret værelse med bad/toilet for dig selv eller fælles med din nabo. Tekøkken og vaskerum er til rådighed på skolens kollegium.

Skolen

Undervisningslokalerne, hallen og biblioteket er i skolens hoved­bygning. Her er også dagligstuer med aviser, poolbord, brætspil, bordfodbold, TV-stue og andagtsrum.

Omgivelserne

Skolen ligger i naturskønne omgivelser tæt på skov og strand med gode muligheder for udflugter.

Dagligdagen

Dagen starter med tag-selv morgenmad og morgenandagt. Der er undervisning ind til eftermiddagskaffen. Tre formiddage om ugen er der valgfag på skemaet. Efter aftensmaden er der stilletid til dig selv. Midt på aftenen er der andagt og kaffe og derefter "fri leg". Fra morgenen er der ½ times praktiske opgaver inde eller ude, hvor alle hjælper med. I står også selv for opvask og aftensmad.

Weekends

Der er et frivilligt program de fleste wee­kends.

Vi har også

Alle får tilbud om at deltage i en små­grup­pe en gang ugentligt. Og der er afsat tid til 3 medvandringssamtaler med en lærer i løbet af kurset.
Undervejs i forløbet vil der være forskellige arrange­menter fx Åbent Hus, fester, caféaftener, koncerter, besøg hos lærerne.

Mere praktisk

Vores aktuelle kurser

Korte kurser

Emnekurser, 22. juni - 28. juni, 1 uge
Emnekurser, 29. juni - 5. juli, 1 uge
Seniorkurser, 26. august - 1. september, 1 uge

Lange kurser

Kataloger

Hent højskolens kataloger

Katalog lange kurser

Katalog korte kurser

Skoletype

Kristen højskole

Priser

Læs om mulighed for støtte til lange kurser

Information om elevpladser

Elevpladser: 66

Rejser

Vi tager på studieture. Om foråret to uger til Etiopien og én uge til København. Om efteråret 2 uger til Israel og en uge til Silkeborgsøerne. På GDT-kurset er et 12-ugers ophold i Etiopien inkluderet.

Børn med på lange kurser

Ret henvendelse til højskolen.

Handicapfaciliteter

Handicaptoiletter, -lifte, teleslynge