Forbered dig til en uddannelse

Mange bruger højskoleopholdet til at blive afklaret omkring deres uddannelsesvej. På flere højskoler kan du også forberede dig til en specifik uddannelse eller optagelsesprøve.

Afprøv dine evner og interesser

Er du ikke helt sikker på, hvad du gerne vil studere, kan du afprøve dine evner og interesser på højskolen. Du møder også mange andre unge, som måske har tænkt nogle andre tanker end du selv, og på den måde kan inspirere dig i dit uddannelsesvalg. Med omkring 200 fag og emner, så er der lidt for enhver smag.

Studievejledning på højskolen

Højskolerne er forpligtede til at tilbyde uddannelses- og erhvervsvejledning, mens du går på skolen. Den tætte daglige kontakt mellem lærere og elever gør vejledningssituationen tryg og givende.

De fleste højskoler samarbejder desuden med Studievalg og relevante uddannelsesinstitutioner for at kunne give dig præcis den vejledning, du har brug for.

Uddannelsesforberedelse - bestå optagelsesprøven

Mange højskoler udbyder kurser, der ruster dig til at bestå optagelsesprøven til din drømmeuddannelse. Der findes eksempelvis kurser målrettet optagelsesprøverne til Journalisthøjskolen, Designskolen, Skuespillerskolen, Politiskolen og Forsvarets uddannelser.

Forberedelse til pædagoguddannelser

Forberedelse til politiuddannelse

Forberedelse til kunst/kreative uddannelser

Forberedelse til journalisthøjskole og andre medieskoler

Forberedelse til økonomi/samfundsuddannelser

Forberedelse til socialuddannelser

Forberedelse til sundheds-/sygeplejeuddannelser

Forberedelse til scenekunstuddannelser

Forberedelse til friluftsuddannelser

HF-enkeltfag og Gymnasial Suppleringskursus

På nogle højskoler kan du følge HF-enkeltfag eller Gymnasial Supplerings Kursus (GSK) samtidig med, at du er på højskole.

Se liste over højskoler, som tilbyder suppleringskurser.

Find højskolekursus

Find et højskoleophold, der passer til dig. Vælg mellem 75 højskoler og over 200 fag.

Søg kurser

Ofte stillede spørgsmål

Har du flere spørgsmål om højskole? Se vores side med typiske spørgsmål og svar.

Se FAQ