Grundtvigs Højskole

Fordyb dig i det du har lyst til og bliv en del af et rummeligt fællesskab. Grundtvigs Højskole er en almen højskole der ligger 40 km nord for København. Du sammensætter dit skema ud fra fag som politik, kunst, foto, podcast, litteratur, musik, teater, bevægelse, madlavning, journalistik og mange flere.

Om skolen

FOTOGRAFI - SKRIVEVÆRKSTED - POLITIK - MUSIK - Ud I NATUREN - MALERI - RADIO

Grundtvigs Højskole sammensætter du selv dit eget skema og vælger kun de fag, du har lyst til. Det giver plads til forundring, fordybelse og leg.

INKLUDERENDE FÆLLESSKAB

Livet på Grundtvigs byder på et inkluderende fællesskab. Sammen vil I få en hverdag, der – udover undervisningen – indeholder alt fra fællessang, badeture, filmaftener og fester, tømmermænd, brætspil, foredrag, koncerter, afslapning og meget mere. Vi har plads til 120 elever og ligger i Hillerød.

FYSISKE RAMMER

Skolens faciliteter står altid til rådighed. De tæller bl.a en gymnastiksal med træningsrum, bibliotek, keramikværksted, mørkekammer, musiklokale, atelier, smykkeværksted, pejsestue, en dejlig park på over 10.000 kvadratmeter og meget mere.

FOREDRAG

Kalenderen er fyldt med musikere, debattørere og andre foredragsholdere, som gæster højskolen. Heraf kan nævnes Sebastian Lynggaard aka. Herlige Svend, Jalal og Sørine Gotfredsen

HISTORIENS VINGESUS

Vores historie er unægteligt kædet sammen med Grundtvig, og det er vi stolte af. Vi står på skuldrene af hans grundtanker. Vi værner om fællesskabet, fællessang, fordybelse og forundring.

Vores kernefag

Fotografi
Keramik og Raku
Maleri
Journalistik
Podcast
Litteratur
Skriveværksted
Naturen

Fag og emner

Højskoleopholdet er opdelt i to perioder, hvilket giver dig muligheden for at vælge nye fag undervejs. Du sammensætter dit eget skema ud fra mere end 30 fag som du kan se her.

A-faget fylder mest i skemaet, og det er gennemgående igennem hele opholdet, her kan du vælge mellem:

FOTOGRAFI - Dyk ned i fotografiets magiske verden, hvor kameraet bliver en forlængelse af dig selv.

UD I NATUREN - Praksisorienteret fag med fokus på tur, natur og færdigheder til at opholde sig udenfor.

MALERI - Arbejd teoretisk og praktisk med forskellige stilarter og udtryk.

SKRIVEVÆRKSTED - Skriv noveller, digte, essays og stift bekendtskab med nogle af landets sprudlende forfattere.

RADIO - Bliv suget ind i radiomediets fantastiske verden og lav din egen podcast.

POLITIK - Bliv klogere på de forskellige politiske lag, der former det samfund, du er en del af.

MUSIK - Udvikl dit eget musikalske udtryk og bliv inspireret.

Vi giver plads til at eksperimentere og prøve nogle uventede ting af.

Undervisningen på Grundtvigs er båret af nysgerrighed, engagement og faglighed. Samtidig er størstedelen af højskolens undervisere stadig udøvende i deres fag ved siden af højskole. Du kan møde og læse om dem alle her.

Praktiske informationer

BELIGGENHED

Grundtvigs Højskole ligger i Hillerød, under 40 km nord for København.

VÆRELSER

Vi har både dobbelt- og enkeltværelser med og uden eget bad og toilet. På værelset er der de mest nødvendige ting – en seng, et klædeskab, bord, stol og en opslagstavle.

MAD

Vores køkken bruger sæsonbetonede råvarere. Vi har bronzemærket i økologi og genanvender maden mest muligt for at reducere madspild.

STUDIEVEJLEDNING

Ønsker du at få afklaret dit studievalg, kan du benytte dig af højskolens studievejledere.

LÆRERNE

Underviserne er engagerede og glæder sig meget til at møde dig!

FØLG HVERDAGEN

Følg med i livet på Grundtvigs Højskole på @grundtvigshojskole

FACILITETER TIL RÅDIGHED

• Atelier, keramikkælder, fotostudie, radiostudie og musik

• Bibliotek

• Gymnastiksal

• Stor grøn park med bålplads, sheltre, fodboldmål og drivhus

• Mac's med PhotoShop, Illustrator, iMovie, Hindenburg mm.

Kursusstart: August og januar
Kursuslængde: 18 eller 22 uger.
Kursuspris

FAQ

Må jeg få besøg af min kæreste? Er maden vegetarvenlig? Hvor mange lommepenge bruger man? Vi har samlet de oftest stillede spørgsmål og svaret på dem.

Hvis du har ydeligere spørgsmål kan du altid skrive til info@grundtvigs.dk

Vores aktuelle kurser

Korte kurser

Emnekurser, 23. juni - 29. juni, 1 uge
Emnekurser, 30. juni - 6. juli, 1 uge

Lange kurser

Kataloger

Hent højskolens kataloger

Katalog lange kurser

Katalog korte kurser

Skoletype

Bred almen højskole

Priser

Se priser på de forskellige ophold her

Information om elevpladser

Elevpladser: 120

Vi har plads til 120 elever

Rejser

STUDIETURE

Vi stræber efter at rejse i europa og uden fly, der kan dog forekomme undtagelser. Du kommer til at rejse med dit A-fag til en spændende og relevant by. De senest par år har vi besøgt Amsterdam, Berlin, Warszawa, Bergen og Bruxelles.

Kost

Mulighed for vegetarisk/vegansk kost. Hensyntagen til gluten-, nødde- og laktoseallergi.

På sommerkurser er der tillæg på 200 kr for specialkost v. laktose- eller glutenallergi.

Handicapfaciliteter

Teleslynge. Elevator. Handicaptoilet.