Uldum Højskole

På Uldum Højskole sammensætter du dit eget skema. Du vælger mellem 60 fag og bestemmer selv, om du vil fordybe dig i fx kunst, idræt, rytmisk musik, antropologi eller samfund eller om du vil prøve lidt at det hele på tværs af alle områder. Kort sagt kan du på Uldum Højskole skræddersy dit højskoleophold.

Om skolen

Frihed til forskellighed - og frihed til at skabe dit eget højskoleophold

Uldum Højskole er en almen højskole uden linjer

Hos os sammensætter du dit eget skema. Du vælger mellem 60 fag og bestemmer selv, hvad du vil fordybe dig i.

Du får mulighed for at udfordre dig selv og finde ud af, hvad du vil. Du får med garanti nye venner og oplever et sammenhold og en åbenhed, som ingen andre steder.

Uldum Højskole ligger i Østjylland - tæt på Vejle og Horsens. Vi har egen svømmehal, stort musikhus med lydstudie, masser af andre undervisningsfaciliteter, hyggelige opholdslokaler og lækre værelser mm.

Kombiner dit højskoleophold med en enestående rejse til Afrika
Tag med på vores rejse til Kenya. Det er sammen med andre elever, som du allerede kender. Det er en helt unik rejse, hvor du i trygge rammer får en personlig kontakt med lokalbefolkningen, som ellers er svær at opnå, når man rejser på egen hånd. Du deltage i deres hverdagsliv og snakke med dem om arbejde, værdier, sundhed mm.

Mød lærerne
VORES LÆRERE er kompetente og entusiastiske. Det er din garanti for at du får et højt fagligt udbytte af dit højskoleophold. Herunder kan du se læse om vores fag delt ind i grupper:

Vores kernefag

Dansk som 2. sprog
Psykologi
Friluftsliv
Idræt og sport
Keramik og Raku
Kor
Teater
Rejser (over 2 uger)

Fag og emner

Musik & teater

Du har mulighed for at få rigtig meget kor og musikundervisning i rytmisk sammenspil, fx rock, pop, blues, soul og funk. Masser af rytmisk musik.

Vi har også flere teaterfag: teater, børneteater, teatersport. I februar sætter vi et teaterstykke op i en temauge.

Psykologi & pædagogik

At forstå sig selv og hinanden er en forudsætning for at få et godt liv. Vi har mange spændende fag indenfor, pædagogik, psykologi og præsentationsteknik.

Kunst & design

De kreative fag er mange og forskellige: Smykker, keramik, ovnformet glas, billedkunst, maleri, læder, syning, film og foto.

Samfund & medier

Vi har de “boglige” fag som politik, religion og kriminologi og vi har skriveværksted, film og litteratur. Desuden har vi privatøkonomi.

Idræt & svømning

Du har masser af muligheder for at få sport og idræt som fx boldspil, outdoor, volleyball, fitness, yoga, beachsport, adventure. Vi har egen svømmehal til aquasport og svømning

Antropologi & naturvidenskab

Antropologi er læren om mennesket og hvorfor vi handler og lever, som vi gør. Vi har også fag om naturen og økologi og bæredygtighed.

Praktiske informationer

Faciliteter

Vi har egen svømmehal, et stort flot musikhus med lydstudie, flere kreative værksteder, masse af andre undervisningsfaciliteter, hyggelige opholdslokaler, café og lækre værelser med WiFi. Skolen har desuden en stor parklignende have med shelter, bålplads, fodbold og frisbee-golf, og udendørsbaner til beachvolley og basket.
Vi er pt. ved at bygge vore egen hal med stort fitnessrum. Hallen vil stå færdig i april 2024.

Se videoklip af skolens faciliteter her

Udenfor undervisningstiden kan du bruge svømmehallen, de åbne værksteder, indgå i elevernes mange interessegrupper eller deltage i aftenaktiviteter med foredrag, debatoplæg, koncerter, film m.m. I weekenden er der altid cafeaften fredag, ofte med levende musik, og lørdag som regel med et brag af en fest.

Transport
Det er nemt at komme til og fra Uldum med busforbindelser fra Horsens og Vejle og med motorvejen tæt på.

Kataloger

Hent højskolens kataloger

Katalog lange kurser

Katalog korte kurser

Skoletype

Bred almen højskole

Priser

Enkeltvær. m bad og toilet på gangen
1795 kr/uge

Dobbelt- eller 3-mandsvær. m eget bad og toilet
1795 kr/uge

Enkeltvær. m eget bad og toilet
2095 kr/uge

Rabat unge under 25 uden ungdomsuddannelse
Træk 200 kr fra ugepris

Information om elevpladser

Elevpladser: 100

Rejser

Kombiner dit højskoleophold med rejse til Afrika
Tag 3 uger med til Kenya i Afrika i forlængelse af dit højskoleophold. Afrejser i januar og juni

Efterårsholdets tur: Thy i vestjylland i september

Forårshold tur: Brugge og Bruxelles i Belgien i maj

Handicapfaciliteter

To handicaptoiletter. Vi har mange faciliteter og værelser i stueplan, men også trapper. Kontakt os for at høre nærmere.

Undervisningssamarbejde

Uldum Højskole vil gerne præsentere jeres elever for et komprimeret højskoleophold over to dage. Vi kan både tilbyde, at jeres elever deltager i timerne sammen med vores elever, eller at vi laver et særligt tilrettelagt undervisningsforløb for jer.
Ud over undervisningen får eleverne mulighed for at deltage i morgensamling og et kulturarrangement eller foredrag.

Kontakt højskolen

Uldum Højskole