Vejle Idrætshøjskole

På Vejle Idrætshøjskole udfordrer du dig selv og din personlige udvikling. Du kan vælge fag på kryds og tværs eller fordybe dig inden for OUTDOOR, FITNESS, BOLDSPIL, ENDURANCE, MINDEDNESS. Du kan også snuse til studieretninger inden for JOURNALISTIK, PSYKOLOGI, SUNDHED og PÆDAGOGIK eller forberede dig til optagelsesprøven hos POLITIET.

Om skolen

Udlev drømmen

Lysten, nysgerrigheden og glæden ved idræt er det fælles samlingspunkt, hvis du vil prøve et af vores sommerkurser eller lange højskolekurser.

Vejle Idrætshøjskole udbyder idrætsfag indenfor de overordnede pakker; Outdoor/adventure, Fitness, Boldspil, Endurance, Mindedness.

Idræt, personlig udvikling og faglige kompetencer

Gennem idrætten udvikler du dine personlige og sociale kompetencer. Men personlig udvikling er andet og mere end idræt, derfor lægger vi også vægt på musiske, kreative og andre alment udviklende fag.

I flere af vores idrætsfag kan du desuden tage en leder-/træner-/instruktøruddannelse eller tage fx kajak-, klatrecertifikater, som giver dig mulighed for at dyrke dine interesser på egen hånd i din fritid.

På Vejle Idrætshøjskole har du også mulighed for at vælge fag, der forbedrer dine faglige kompetencer. Du får lov at snuse til mulige interessante studie- og karriereretninger inden for sundhed, psykologi og pædagogik, så du mærker din motivation og tilegner dig viden, som kan gøre starten på studiet lettere.

Dertil kommer vores forberedelseslinjer, hvor du kan forbedre dine chancer for at blive optaget ved Politiet eller på Journaliststudiet.

Vores kernefag

Adventure
Fitness
Fodbold
Forberedelse til Politiuddannelse
Outdoor
Styrketræning
Forberedelse til Journalisthøjskole og andre medieskoler
Journalistik
Psykologi
Yoga

Fag og emner

Sammensæt dit skema

Outdoor/adventure - Adventure 360, Adventurerace, Toughest, Havkajak, YoSurf'n'Climb, Friluftsliv, MTB, OCR, klatring

Boldspil - Håndbold, Basket, Fodbold, Futsal, Volley, Multisport, Badminton

Fitness - Fitness 360, Indoor cycling, Cardio Attack, Yoga, Crossfitness, Functional Training, Bootcamp, COPS, Step, Holdtræning, Dance, Styrketræning, Fitnessinstruktør, Ernæring & forbrænding, Test & Træning

Endurance - Trailløb, Distanceløb, Triatlon, Mountainbike, Toughest, Idrætspsykologi

Mindedness - Yoga, Body & mind, Functional training, Personlig power, Psykologi

SÆRLIGE FORBEREDELSESLINJER

Politi - Du afklarer din drøm om at blive en del af politiet og du forbereder dig grundigt til optagelsesprøven på politiskolen.

Sportsjournalistik - Du kombinerer journalistik og idræt. Du afprøver dig selv og forbereder dig til optagelsesprøven på journaliststudiet.

SundhedPsykologi eller Pædagogik - Du tilegner dig viden og kompetencer, samt afklarer din motivation og forbereder dig til et relevant studie.

Kompetencepakker på Vejle Idrætshøjskole

HØJSKOLEFAG

Dit skema består også af morgensamling, et ugentligt foredrag og fælles højskolefag, hvor vi sætter fokus på personlig udvikling, samfund og demokrati.

Praktiske informationer

Beliggenhed: Midt i Danmark

Man kan hurtigt komme til Vejle Idrætshøjskole fra de fleste steder i Danmark. Skolen ligger tæt ved både motorvej og offentlig transport.

Vi bor i et af landets smukkeste naturområder, midt i skoven og alligevel kun 3 km fra Vejle by med shoppinggade, musikteatret, biografer, caféer og diskoteker. Du kan gå, cykle eller løbe gennem Nørreskovens bakker lige ned til Vejle Fjord.

Lærerne på Vejle Idrætshøjskole har alle teoretisk og praktisk specialviden inden for deres fagområde. De har valgt at bruge deres kompetencer her, fordi de er interesseret i dig som elev eller kursist.

Skolens kurser varierer i længde fra 16 uger til 43 uger.

Vejle Idrætshøjskoles faciliteter tæller blandt andet en kunstgræsbane til brug året rundt, unikke klorfri udendørs opvarme svømme- og vandtræningsfaciliteter, spejlsale til dans/aerobic m.m., to sportshaller, spinninglokale, musiklokale, OCR-bane, beachvolleybaner, mountainbike trail, indendørs og udendørs klatrevæg, outdoor fitnessstativ, streetbasketbane, discgolfbane, sauna, et fitnesscenter og et testcenter, som ofte bruges i undervisningen.

Hvis du er interesseret i at se mere, kan du også bestille en rundvisning

Kataloger

Hent højskolens kataloger

Katalog lange kurser

Katalog korte kurser

Skoletype

Idrætshøjskole

Priser

Se mere om priser ved at klikke dig ind på de forskellige lange ophold eller på vores korte kurser.

Information om elevpladser

Elevpladser: 150

Du bor på skolen på to- eller tremandsværelser

Rejser

På hvert kursus vil du opleve en fælles rejse, hvor alle skolens elever tager på rejse sammen. Derudover er der mulighed for at tilvælge en rejse.

Destinationerne er

Kost

Mulighed for særlige diæter.

Handicapfaciliteter

Et ophold på skolen kræver normalvis bred fysisk udfoldelse. Kontakt skolen for at høre om muligheden for at deltage på et kursus med handicap. Vi har erfaring med døvehandicap.

Kontakt højskolen

Vejle Idrætshøjskole