Højskole forener musik og natur i ny koncertform

Udgivet 05-12-2016

Gudenåens natur og kultur var omdrejningspunktet i ny koncertform skabt af Nørgaards Højskole.

Natur og musik forenet i ny koncertform

'Gudenåens natur, mystik og kultur' er et nyt koncertkoncept opfundet af Nørgaards Højskole.

Skolen arrangerede i efteråret 2016 tre koncerter på tre forskellige højskoler; herunder Nørgaards Højskole, Silkeborg Højskole og Ry Højskole - alle højskoler, der ligger nær Gudenåen. Før koncerterne blev publikum inviteret på en naturvandring langs Gudenåen med en naturvejleder, der både gav et indblik i Gudenåens plante- og dyreliv, oplyste om åens kulturhistoriske perspektiv og fortalte røverhistorier og gamle eventyr om åen.

Koncertdelen foregik på højskolerne med kor- og orkesterværket Gudenåkantaten, der er komponeret og skrevet af komponist og kapelmester Niels Rahbech og digter Bent Rasmussen til arrangementerne.

Højskolen inspireret til fremtidige projekter

På Nørgaards Højskole deltog over 300 mennesker fra Bjerringbro og omegn i koncerten, og det store fremmøde fra lokalbefolkningen har givet skolen blod på tanden til fremtidige projekter i samme dur.

"Vi har fået mod på at lave flere af den her slags arrangementer. Vi vil gerne udfordre vores publikum, og det var tydeligt at vores publikum også gerne ville udfordres! Efter projektet er flere af lærerne blevet inspireret til at udvikle nye lignende folkeoplysende projekter," siger forstander på Nørgaards Højskole Vibeke Hundborg.

Folkeoplysning i fokus

Folkelig oplysning er et af højskolernes 3 kernebegreber. Vi sætter fokus på de 21 projekter, der har fået penge af folkeoplysningspuljen i 2016.

Se flere folkeoplysningsprojekter