Fra højskole til guldvinder i StorySlam

Udgivet 13-12-2017

Basir Khurrami flygtede fra Afghanistan, da han var barn. Siden har vejen ført ham forbi Vallekilde Højskoles journalistiklinje og et intensivt Story Slam-forløb på Hadsten Højskole. Det hele har betydning for, at han den 7. december 2017 gik på scenen og løb med sejren i StorySlam-finalen på teatercaféen Katapult i Århus.

I midten ses en glad og stolt Basir Khurrami med pokalen efter at have vundet finalen i GrandSlam.

Basir Khurrami vinder Grand Slam

Basir er en del af en gruppe unge med flygtningebaggrund, der har været igennem et intensivt Story Slam-forløb på Hadsten Højskole. De er blevet trænet i at mestre det levende ord og bruge det til at formidle deres usædvanlige historier.

Med sine humoristiske hverdagsberetninger om de (utilsigtede) fordomme, man møder, når man stammer fra Afghanistan, leverede Basir Khurrami både høj underholdningsværdi og stof til eftertanke. Det virkede for publikum, der endte med at stemme ham til sejr.

Hvad er StorySlam?

StorySlam er en konkurrence i live historiefortælling.

Fænomenet stammer fra amerikanske The Moth, der er blevet verdenskendt for at skabe konceptet og lægge scener til tusinder af "almindelige menneskers ualmindelige historier". Historierne bliver efterfølgende også downloadet af millioner af mennesker som podcasts.

I Danmark bliver der holdt StorySlam-konkurrencer flere steder i landet.

teatercaféen Katapult i Århus går almindelige danskere seks aftener om året på scenen og fortæller to historier hver.

Kravene er, at historierne er virkelige, at de kan fortælles på seks minutter, og at fortællerne ikke har noter med. Til sidst stemmer publikum om, hvem der er aftenens bedste fortæller.

I december hvert år stiller de seks semifinalevinderne op i GrandSlam – den store finale, hvor årets historiefortæller bliver kåret. Ud over æren vinder årets GrandSlammer en rejse for to til Island.

Det startede med et højskoleophold

Basir er 23 år og elsker ord. Han bruger dem i rap, og når han skriver artikler. Historiefortællingen har fulgt ham de seneste år, hvor han har beskæftiget sig med journalistisk formidling og kunsten at optræde med det levende ord på henholdsvis Vallekilde og Hadsten Højskole.

I dag studerer han Kommunikation på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Emdrup.

Vil nuancere flygtningedebatten

Da Basir vandt en af de indledende Story Slam-konkurrrencer den 2. november 2017, understregede han i takketalen sit håb om, at historierne kan mere end at underholde. At de kan være med til at tilføre flygtningedebatten i Danmark nuancer:

Jeg er virkelig, virkelig, virkelig, virkelig glad for jeres stemmer. Og jeg er glad for, at I kunne lide historierne. Målet med de her historier, for mig i hvert fald, var at sætte et ansigt bag de her statistikker og tal og alle de historier, vi hører til hverdag. For der er rigtig mange normale mennesker, gymnasieelever, folkeskoleelever, som bliver påvirket af denne her debat. Så jeg er virkelig glad for, at jeg har fået jeres stemme. Tusind tak skal I have.

Basir Khurrami

Herunder kan du se et klip fra en af hans optrædener:

Basir Khurrami optræder til StorySlam på Katapult i Århus

”Vi skal bare lige se, om du har sprængstof under huden!” Basir Khurrami løb med sejren til Story Slam i starten af november for sin levende fortælling om alle de (utilsigtede) fordomme, man møder, når man stammer fra Afghanistan. Basir har, sammen med fem andre unge med flygtningebaggrund, deltaget i et intensivt Story Slam-kursus på Hadsten Højskole. I morgen kan du opleve ham til Grand Slam-finalen i Århus: www.katapult.dk/storyslam/

Opslået af Højskolerne på 5. december 2017