Ambassadører bygger bro med fællessang

Udgivet 26-04-2018

Højskolernes Ambassadørnetværk har haft debut med sit første event. For at nedbryde generationskløfter, skabte en gruppe ambassadører et fællessangsarrangement på et plejehjem. Læs hvordan, Nanna oplevede at bygge bro med fællessang.

Nanna Boye, Højskoleambassadør

Hvad gik jeres projekt ud på?

I gruppen elsker vi alle sammen fællessang, og vi ved, at det er godt for rigtig mange ting – både fysisk og psykisk. Derfor vil vi rigtig gerne brede det ud til flere. Fællessang er jo ikke forbeholdt højskolen, men på højskolen kommer det særligt meget til udtryk. Vi ville derfor gerne dele vores egen oplevelse med fællessangen med andre.

Hvorfor blev det et fællessangsprojekt på et plejehjem?

Vores oprindelige tanker om fællessang handlede meget om generationsmøder. Jeg har sunget med mine bedsteforældre, og det har betydet rigtig meget for mig. Selvom man har det til fælles, at man er i familie, så kan der stadig være en stor generationskløft. Det, at man kender de samme sange og synger sammen, kan være med til at mindske den kløft.  Og det behøver jo ikke kun være med nogen, man er i familie med. Fællessangen er en måde, som alle kan mødes på, på tværs af generationer. Så det var vores idé med at holde arrangementet på et plejehjem.

Nanna Boye, Højskoleambassadør

Hvad var det bedste ved at afholde arrangementet?

Jeg var lidt nervøs inden, fordi jeg ikke er vant til at afvikle sådan noget. Jeg var bange for, at dem vi besøgte ville synes, at vi trængte os på. At nu skulle vi rigtig komme her og lave et arrangement. Men det var helt vildt dejligt, at beboerne bare greb bolden og var med på det. Og man kunne fornemme, at de var lige så glade for fællessangen, som vi er. Så det var ikke bare os, der kom og skulle fortælle dem noget.

Vi satte bare rammerne, og så var vi alle sammen fælles om at skabe det, det blev til.

Nanna Boye, Højskoleambassadør

Hvad tager du med dig videre?

Jeg føler, at de værdier, jeg tog med mig ind til dette arrangement, er blevet bekræftet. Det ”højskole”, jeg kender, står for så mange gode ting. Og det er bare rigtig dejligt at vide, at det ikke kun er forbeholdt højskolerne. Højskolerne sætter bare rammerne for det. Og det var det samme, vi gjorde. Vi satte rammen om nogle gode vigtige værdier uden for højskolen, og jeg fik bekræftet at vi, på trods af generationskløfter, er meget ens alle sammen. Og at vi kan mødes om en masse gode ting.

De værdier, som jeg forbinder med højskolen, opstod ikke bare lige pludselig. Det er nogle, jeg har haft med mig i kraft af min opdragelse. Det er værdier, jeg har fået fra mine bedsteforældre. På højskolen mødte jeg en masse unge mennesker, der har de samme værdier, og så var det fantastisk at møde de ældre på plejehjemmet, som også bar disse værdier. - Som om der er en ”højskolecyklus” af universelle værdier mellem generationer.

Hvad betyder det for dig at møde højskoleelever fra andre skoler?

Det har været vildt at mærke, at det er ligegyldigt, at vi kommer fra forskellige højskoler, for vores oplevelser og tanker og værdier er ens. Vi har den samme oplevelse af, hvad der er dejligt ved at være på højskole. Da jeg fik mailen om dette ambassadørprojekt, var jeg slet ikke i tvivl om, at det var noget, jeg ville være en del af. Og så var det bare vildt inspirerende at møde 50 andre mennesker, som har haft det på samme måde.

Jeg var slet ikke i tvivl om, at det var noget jeg ville være en del af.

Nanna Boye, Højskoleambassadør

Hvad synes du om at være højskoleambassadør?

Mit højskoleophold var ikke fejlfrit, men jeg mener, at højskolen står for så mange gode ting, og der er nogle værdier i det, som man bare skal brede ud – også uden for højskolens fire vægge. Det får jeg mulighed for som højskoleambassadør, og det er helt vildt dejligt!

Hent flere